تامین ۱۰ هزار تن علوفه دستی ویژه دامداران عشایر فارس

  • 28 اردیبهشت 1400 - 17:30
تامین ۱۰ هزار تن علوفه دستی ویژه دامداران عشایر فارس

مدیرکل امور عشایر فارس با بیان اینکه مرتع، عرصه معیشت و اقتصاد تولیدی عشایر است و واگذاری و یا تغییر کاربری مرتع یعنی پیامدهای اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی، گفت: با توجه به خشکسالی و کم شدن علوفه مرتعی، ۱۰ هزار تن علوفه دستی به صورت نهاده‌های دام کنسانتره در اختیار عشایر قرار می‌گیرد.

روح‌الله بهرامی دوشنبه ۲۷ اردیبهشت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: زندگی عشایری نماد اقتصاد مقاومتی و نمونه بارز  تولید کالای ایرانی است و این جامعه به علت زندگی در عرصه‌های مرتعی حافظان اصلی منابع و محیط زیست و به نوعی نماد جامعه سبز بوده  و به علت توانمندی تولیدی آنها در امنیت غذایی و معیشت پایدار کلان و خرد کشور نقش بی دلیلی دارند. 

او خاطرنشان کرد ۶۷ درصد از مراتع استان فارس در اختیار عشایر کوچرو است و ۲۰ هزار تن گوشت قرمز که یک سوم گوشت قرمز استان است، توسط عشایر تامین می‌شود.

بهرامی با یادآوری این مطلب که به دلیل پراکنده بودن در نقاط مختلف استان، نقش پدافند غیرعامل ایفا می‌کند، افزود: عشایر یک پایگاه فرهنگی، فرهنگ اصیل ایران اسلامی هستند.

مدیرکل امور عشایر فارس با اشاره به اینکه حرکت یا کوچ تغییر رویکرد خدمات رسانی به عشایر از تقاضا محوری و نشسته به عرضه محوری و ایستاده است، افزود: برای جلوگیری از خسارت بیشتر در خشکسالی خرید تضمینی دام برای اولین بار در کشور با محوریت پشتیبان کوچ دام و اتحادیه مرکزی انجام می‌شود.

به گفته او، یکی از طرح‌های مهم، طرح زنجیره تولید گوشت قرمز است که دام‌ها پروار بندی می‌شود و وام‌ها کم درصد برای این حوزه در اختیار عشایر قرار می‌گیرد.

بهرامی با اشاره به اینکه ترویج انرژی‌های پاک مهمترین اولویت ماست و تامین پنل‌های خورشیدی در جامعه عشایری در حال شکل گیری است، تاکید کرد: ۴۶۰ پنل خورشیدی بین عشایر در حال توزیع است.  

مدیرکل امور عشایر فارس گفت: زنان نیمی از جامعه عشایر تشکیل می‌دهند، بنابراین باید توانمندسازی اقتصادی زنان عشایر به صورت سیستماتیک اجرایی شود.

بهرامی اضافه کرد: تاکنون ۸۰ صندوق خرد زنان با تعداد ۲۵۰۰ عضو، در فارس ایجاد و مبلغ سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات در اختیار این افراد، که در حوزه اشتغال خانگی، صنایع دستی و گیاهان دارویی فعالیت می‌کنند، قرار گرفته است.

دیدگاه