صنایع‌دستی منسوخ نی‌ریز احیا می‌شود

  • 20 اردیبهشت 1400 - 18:05
صنایع‌دستی منسوخ نی‌ریز احیا می‌شود

مسئول اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نی‌ریز در استان فارس گفت: رشته‌های منسوخ شده صنایع دستی در این شهرستان احیاء می‌شود.

حمیدرضا هادی ۱۹ اردیبهشت‌ به خبرنگاران گفت: با توجه به تعدد رشته‌های صنایع‌دستی در شهرستان نی‌ریز و لزوم شناسایی و معرفی آن این برنامه در دستور کار اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نی‌ریز قرارگرفته است.

این مقام مسئول ادامه داد: برخی از این رشته‌های صنایع‌دستی معمولاً توسط افراد مسن اجرا می‌شود و نسل جدید از وجود چنین هنرهایی بی‌اطلاع هستند و این هنرها در حال منسوخ شدن هستند که لزوم احیاء این رشته‌ها ضروری به نظر می‌رسد.

مسئول اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نی‌ریز گفت: افرادی که شناسایی و صلاحیت و تبحر آنان مورد تأیید قرار گیرد می‌توانند از حمایت‌ها، دریافت مجوز، دریافت تسهیلات کم‌بهره به‌منظور احیا و تولید صنایع‌دستی استفاده کنند.

هادی، به فعالیت ۳۰۰ کارگاه صنایع‌دستی در شهرستان نی‌ریز اشاره و اضافه کرد: در این برنامه قرار است با همکاری اداره کل آموزش‌هایی پیش‌بینی و از اجرای این هنرها فیلم آموزشی تهیه خواهد شد و با آموزش و مستندسازی می‌توان نحوه‌ اجرای این رشته‌های اصیل و ریشه‌دار را به نسل جوان علاقه‌مند انتقال داد تا حداقل به فراموشی سپرده نشود.

به گزارش ایسنا؛ علاوه بر سفالگری و چاقوسازی که در شهرستان نی‌ریز پیشینه تاریخی دارد و براساس کشفیات باستان‌شناسی به زمان هخامنشیان برمی‌گردد، هنرمندان صنایع دستی در این شهرستان در رشته‌های معرق، منبت، گلیم، خراطی، چرم‌دوزی، پته‌دوزی، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی نیز فعال هستند.

دیدگاه