“امکان رها کردن آب برای نجات فلامینگوهای بختگان وجود ندارد”

  • 19 اردیبهشت 1400 - 13:08
“امکان رها کردن آب برای نجات فلامینگوهای بختگان وجود ندارد”

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان فارس با بابیان اینکه حقابه تالاب بختگان در مهر ماه سال آبی جاری رها شده است گفت: متاسفانه بحران آب، ما را در شرایطی قرار داده است که اولویت تخصیص آب را به بخش شرب  اختصاص دهیم و لذا امکان رها سازی مجدد آب برای بختگان وجود ندارد. 

حمید رضا دهقانی روز شنبه با بیان اینکه مرگ  جوجه فلامینگوها هر انسانی را متاثر می کند افزود: مهاجرت اخیر فلامینگوها به تالاب بختگان و خواسته های فعالان محیط زیست  از شرکت آب منطقه ای فارس نسبت به رها سازی حقابه تالاب  به منظور حفظ حیات این پرندگان مهاجر، در روزهای اخیر نقل محافل گوناگون شده است.

مدیر عامل  شرکت آب منطقه ای فارس در پاسخ به  خواسته فعالان محیط زیست اعلام نمود: حقابه تالاب بختگان در سال آبی جاری رهاسازی شده است. بحث مهاجرت فلامینگوها به تالاب بختگان و الزام به رهاسازی حقابه این تالاب از سد درودزن به منظور حیات این پرندگان مهاجر در حالی مطرح می شود که این حقابه در پاییز سال قبل مطابق با مصوبه شورای آب کشاورزی استان  به تالاب بختگان سرازیر شده است.

 دهقانی اظهار کرد: حقابه تالاب بختگان در سال آبی جاری با اینکه به میزان ۴۰میلیون مترمکعب بود، لیکن ۵۵میلیون مترمکعب رهاسازی شده و لذا تالاب بختگان حقابه امسال خود را دریافت نموده است.

دهقانی گفت: با این حال اگر در شرایط مناسب آبی بسر می‌بردیم و با مشکل بحران آب روبرو نبودیم، با توجه به اهمیت محیط زیست ،مجددا حقابه دیگری را به تالاب بختگان اختصاص می دادیم و این یکی از اثرات شوم خشکسالی می باشد که وزارت نیرو وشرکت های آب منطقه ای در خصوص آن از مدت ها قبل هشدار داده بودند. 

مدیرعامل آب منطقه ای فارس افزود: متاسفانه بحران آب، ما را در شرایطی قرار داده است که اولویت تخصیص آب را به بخش شرب  اختصاص دهیم.

وی ادامه داد:  با توجه به اقدام کشاورزان به کشت گندم در طول مسیر،  چنانچه  رها سازی نیز انجام شود با عنایت به  مسیر طولانی  ۱۸۰ کیلومتری آبی  به بختگان نخواهد رسید ، از آنجاکه  در سال آبی جاری  چندین  مرحله رهاسازی آب کشاورزی برای حقابه بران بر اساس مصوبات کارگروه های تخصصی در استانداری  داشته ایم و با توجه به اهمیت  تامین آب شرب پایدار شهرهای  شیراز و مرودشت و خرامه لذا امکان رهاسازی زیست محیطی میسر نمی باشد.

دهقانی ادامه داد :  اصولا از ابتدای سال آبی جاری بترتیب ۶۴.۳  و ۲۶۶.۱۲  میلیون مترمکعب آب وارد  سدهای ملاصدرا و درودزن گردیده است که از این میزان  ۳۹.۷ برای شرب و ۲۷۳.۲۰  برای کشاورزی و ۶۳.۸ برای صنعت  رها  گردیده است.

انتشار اخباری مبنی بر در معرض خطر بودن هزاران جوجه فلامینگو در دریاچه بختگان استان فارس،جمعی از دوستداران محیط زیست را واداشت با ایجاد کارزار نجات فلامینگوها در نامه‌ای به وزیر نیرو خواستار گره گشایی و رهاسازی آب از منابع بالادستی برای نجات فلامینگوها شوند.

میلیون متر مکعب آب برای تامین حقابه تالاب بختگان از سد درودزن در آذر ماه سال گذشته رها شد که  ۴۰ میلیون متر مکعب از این آب وارد تالاب ها و ۱۵ میلیون متر مکعب نیز برای جبران کسری سفره های آب زیر زمینی و شارژ رودخانه پیش بینی شده بود.

سد مخزنی درودزن در استان فارس در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر مرودشت و بر روی رود کُر ساخته شده‌است.

تالاب و دریاچه بختگان بزرگترین دریاچه استان فارس در سال‌های پر آب زیستگاه زمستانه پرندگانی مانند فلامینگو، درنا، کبوتر دریایی، آب‌چلیک، مرغابی و غاز است که از روسیه و دشت‌های سیبری به ایران مهاجرت می‌کنند.

این دریاچه که در فاصله ۲۲۰ کیلومتری شرق شیراز در استان فارس قرار دارد در حفظ بوم‌ساختار و محیط زیست شهرستان‌های اطراف نیز تأثیر بسزایی دارد و در سال‌های گذشته کاملاً خشک بود و در حالی که بر اثر بارش‌های بهاری آبگیری می شود اما در گرمای تابستان معمولا باز هم به سمتی خشکی می گراید.

دریاچه بختگان در شهرستان های نی ریز و بختگان و در نزدیکی شهرستان خرامه در شرق استان فارس واقع شده است. 

دیدگاه