روز شیراز زمان پاسداشت فرهنگ و هنر و زیبایی است

  • 16 اردیبهشت 1400 - 10:50
روز شیراز زمان پاسداشت فرهنگ و هنر و زیبایی است

استاندار فارس روز شیراز را فرصتی ارزشمند برای معرفی هرچه بهتر و بیشتر ابعاد مختلف و داشته‌های شهر راز و روز پاسداشت فرهنگ، هنر و زیبایی دانست.

دکتر عنایت الله رحیمی عصر چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت در آیین گرامیداشت روز شیراز، گفت: سرزمین کهنسال و پهناور فارس با یادمان های تاریخی خود، بخشی از هویت ایران اسلامی است و شیراز، نگین این انگشتری با علما، ادبا، شعرا، عرفا، امامزادگان، حکیمان و فیلسوفانِ خود،جایگاه ویژه ای در ذهن و زبان ایرانیان و جهانیان دارد و سعدی و حافظ، ستارگان فروزان این آسمان پُرستاره، بر تارک تاریخ می درخشند.  

استاندار فارس بیان کرد: شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت، نه تنها مهد علم و ادب و فلسفه بوده است بلکه شهر مِهر و مُدارا، صلح و دوستی بوده است و می بینیم شیراز منشوری رنگارنگ از اقوام، طوایف، قبیله و عشیره های مختلف و حتی ادیان الهی است. 

وی تقارن «روز شیراز» با ماه رمضان، ماه عبادت و نیایش و همزمانی با ایام و لیالی قدر را فرصتی برای بازخوانی مفاهیمی ارزشی و الهی دانست و اظهار کرد:این مفاهیم در کلام بزرگان و مشاهیر شیراز، زنده و گویا است و همگان را به سوی معنویت، اخلاق و انسانیت، رهنمون می کنند و این آموزه های ارزشمند، راه رسیدن به خوشبختی را به ما نشان می دهند.  

استاندار فارس  با ابراز خرسندی از اینکه شیراز با جاذبه های تاریخی، فرهنگی، مذهبی و ادبیِ خود برای مردم دنیا شناخته شده است گفت: اما آنچه باید امروز مد نظر مسئولان باشد این است که به بهترین وجه ممکن، داشته ها و قابلیت های ارزشمندِ امروز فارس به مردم عزیز ایران و جهان، معرفی شود تا بیش از پیش، زمینه های توسعه پایدار شیراز و استان فارس فراهم شود.

وی افزود: به طور مثال شیراز به عنوان قطب پزشکی، دانشگاهی و گردشگری می تواند در قله توسعه و تعالی بایستد و فارس با داشتن منابع انسانی توانا و خلاق و برخورداری از موقعیت مکانی خاص و دسترسی به منابع انرژی ارزان، نعمتِ معادن متنوع و غنی فلزی و غیرفلزی، فرودگاه بین المللی، نزدیکی به خلیج فارس و سواحل مکران، قابلیت های گردشگری و زیارتی، وجود دانشگاه های بزرگ و صاحبِ نام، فعالیت و پویایی دانشمندانی جوان و خلاق در پارک های علم و فن آوری و وجود زیرساخت های مناسب تجارت الکترونیکی، موقعیت ویژه ای را برای شیراز رقم زده است.

رحیمی ابراز امیدواری کرد که شهرداری شیراز بتواند از این پتانسیل های کم نظیر به عنوان سرمایه های ارزشمند بهره ببرد و اسباب خدمت به مردم شیراز و سربلندی ملت بزرگ ایران و سرفرازی نظام جمهوری اسلامی را فراهم کند.

رحیمی گفت: انتخاب چنین روزی، این  فرصت را فراهم کرد که در مسیر ارتقای جایگاه شیراز و شناختن و شناساندن هرچه بیشتر قابلیت ها و فراهم نمودن بستر خدمت به مردم بکوشیم اما شیوع ویروس کرونا ما را با محدودیت و ممنوعیت هایی مواجه کرده است که لازم است با استفاده از بستر فضای مجازی به این مهم، اهتمام ویژه مبذول شود و برنامه های غیرحضوری، پر رنگ تر از همیشه مد نظر قرار بگیرد.

استاندار فارس با تاکید بر اینکه کالبد و فضا در محیط های شهری در خدمت اخلاق و معنا قرار می‌گیرند، گفت: گذشتگان ما توانسته‌اند به خلق معانی پر بار اخلاقی و همچنین ایجاد کالبدها و فضاهای ارزنده بپردازند و این آثار را برای آیندگان بر جای بگذارند. امید است ما نیز بتوانیم آثار اخلاقی و معنای درخور توجهی همچون دوستی، برادری، برابری، صلح و انسانیت را در کنار فضاهای ارزشمند کالبدی برای آیندگان به میراث بگذاریم.

دیدگاه