اوز و شیراز به عنوان شهرهای خلاق مد و لباس و هنر تجسمی معرفی شدند

  • 06 اردیبهشت 1400 - 14:12
اوز و شیراز به عنوان شهرهای خلاق مد و لباس و هنر تجسمی معرفی شدند

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس اعلام کرد: شهرهای اوز و شیراز در قالب شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر به ترتیب در حوزه مد و لباس و حوزه هنرهای تجسمی شناخته شدند.

پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به نقل از صابر سهرابی افزود: آیین معرفی نخستین دوره شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه به‌صورت مجازی برگزار و عضویت ۶۰ شهر در نخستین دوره شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر اعلام شد و از این میان شهر اوز استان فارس به عنوان شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در حوزه مد و لباس و شهر شیراز استان فارس در حوزه هنرهای تجسمی شناخته شد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: بحث شبکه شهرهای خلاق سال‌هاست که در مجامع بین‌المللی مطرح است و از قرن ۲۱ یعنی از سال ۲۰۰۴ توسط سازمان یونسکو به‌صورت مستمر و سالانه در مجموعه‌ای از موضاعات شهرهایی اعلام می‌شود؛ اما آن‌چه در راستای کلان‌برنامه‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و برنامه ششم توسعه که بر اقتصاد درون‌زا تاکید می‌کرد، تلاش شده تا شبکه‌ای داخلی و ملی راه‌اندازی شود که از درون آن شبکه شهرهایی به‌عنوان شهرهای خلاق جهانی معرفی شوند.
وی ادامه داد: برای رسیدن به این مهم، دبیرخانه و شورای سیاست‌گذاری طرح مشخص شد و با این نگاه فراخوانی در سال ۹۸ اعلام شد که با استقبال گسترده شهرها مواجه شد و ۳۶۷ شهر برای شرکت در این طرح اعلام آمادگی کردند که پس از اعلام آمادگی بانک اطلاعاتی‌ای برای شهرها ایجاد شد.

سهرابی گفت: همچنین طبق اقدام شورای سیاست‌گذاری، کارگاه‌هایی برای شهرهای شرکت‌کننده برگزار شد و مجموعه‌ای از مدیران و نمایندگانی از شهرداری‌ها، انجمن‌های فرهنگی و هنری و هنرمندان صاحب‌نام و روسای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرها در کارگاه‌های مورد نظر شرکت کردند. سپس این افراد به مراکز استان‌ها اعزام شدند تا اهداف و برنامه‌های خود را با نگاه به موقعیت و توانایی شهرهای خود شناسایی و تدوین کرده و به دبیرخانه ارسال کنند.
در پایان این مراسم شهرهای برگزیده طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در حوزه ۹گانه معرفی شدند.

آیین معرفی نخستین دوره شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ محمدمجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ ابراهیم حیدری، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر اجرایی طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر؛ مهدی جمالی‌نژاد، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و محمدحسن خوشنویس، دبیر علمی طرح یک‌شنبه(۵ اردیبهشت‌ماه) ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه به‌صورت مجازی برگزار شد.

دیدگاه