امکان وقوع زلزله بیش از ۷ ریشتر در منطقه زاگرس وجود ندارد

  • 31 فروردین 1400 - 17:11
امکان وقوع زلزله بیش از ۷ ریشتر در منطقه زاگرس وجود ندارد

دیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور مستقر در شیراز، با اشاره به وقوع زمین‌لرزه‌ ۵.۹ ریشتری در مرز استان‌های فارس و بوشهر گفت: بر خلاف آنچه که در شبکه‌های مجازی شایع شده، در این منطقه امکان وقوع زلزله‌های بیشتر از هفت ریشتر وجود ندارد.

طهمورث یوسفی، دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در بررسی‌ محدوده‌هایی که به عنوان مرکز زلزله مذکور اعلام شد به این نتیجه رسیدیم که چون مرکز زلزله در مناطق کوهستانی بوده خسارت‌ها و تخریب‌های کمتری را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: اگر مرکز این زلزله خارج از مناطق کوهستانی و در مناطق مسکونی بود خسارت‌های بیشتری وارد می‌شد.

او اظهار داشت: تخریب‌هایی هم که این زلزله به دنبال داشته مربوط به خانه‌های قدیمی، غیر مهندسی ساز و فاقد مقاومت لازم است.

مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور مستقر در شیراز بیان کرد: اینکه در چه منطقه‌ای امکان وقوع چه زلزله‌ای وجود دارد به شرایط زمین‌شناسی هر منطقه و سوابق وقوع زلزله در آن منطقه بستگی دارد.

یوسفی، با بیان اینکه منطقه زاگرس قابلیت زلزله‌های بالای هفت ریشتر را ندارد افزود: قوی ترین زلزله‌ای که در این منطقه رخ داده مربوط به منطقه قیر و کارزین با ۶.۷ دهم ریشتر بوده و با توجه به اینکه در آن زمان خانه‌ها نسبت به امروز به مراتب از مقاومت و استحکام کمتری برخوردار بوده، میزان تخریب‌ها هم بالا بوده است.

وی ادامه داد: در بخش‌های شمالی کشور امکان وقوع زلزله هفت ریشتری وجود دارد اما در منطقه زاگرس با توجه به شرایط زمین شناسی آن این امکان وجود ندارد و از لحاظ شرایط زمین شناسی منطقه، وقوع چنین زلزله‌ای غیر ممکن است.

وقوع پس‌لرزه بعد از هر زلزله کاملا طبیعی است

مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور مستقر در شیراز، با اشاره به تعدد پس لرزه‌های زلزله ۵.۹ ریشتری گناوه گفت: وقوع پس لرزه‌ها بعد از هر زلزله امری کاملا طبیعی است.

یوسفی افزود: زلزله‌ای که شدت آن نزدیک ۶ ریشتر بوده می‌تواند پس لرزه‌هایی به بزرگی پنج تا پنج و نیم ریشتری هم داشته باشد اما شدت پس لرزه‌ها به اندازه زلزله اصلی نمی‌شود.

وی ادامه داد: تداوم پس لرزه‌ها تا یک ماه کاملا طبیعی است و در پاره‌ای مواقع حتی تا ۲ ماه هم پس لرزه‌ رخ می‌دهد.

او تصریح کرد: پس لرزه‌ها کمک می‌کند که انرژی درون زمین تخلیه شود تا انباشت انرژی باعث گسیخته شدن لایه‌های درونی زمین و وقوع زلزله‌های بزرگتر در آینده نشود.

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر ، ساعت ۱۱ و ۱۱ دقیقه یکشنبه ۲۹ فروردین‌ ۱۴۰۰ مرز استان‌های فارس و بوشهر را لرزاند که عمده خسارات مالی از شهرستان گناوه استان بوشهر گزارش شد.

دیدگاه