نصب سردیس حافظ شیرازی در شهر پچ مجارستان

  • 13 اسفند 1399 - 9:20
نصب سردیس حافظ شیرازی در شهر پچ مجارستان

شهردار شیراز ضمن ابراز امیدواری از پایان هر چه سریع‌تر همه گیری ویروس کرونا گفت: شیراز نیز مشتاق است تا زمینه همکاری ها را براساس قراداد خواهرحواندگی توسعه دهد اما متاسفانه شیوع کرونا اقدامات ما را محدود کرد. به عنوان مثال دعوت و حضور راهنمایان گردشگری مجارستان در شیراز فرصت خوبی برای گسترش مناسبات فرهنگی بین دو شهر بود که ویروس کرونا این روند را متوقف کرد.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، حیدر اسکندرپور در دیدار و گفت‌وگوی مجازی چهارجانبه با آتیلا پترفی شهردار شهر پچ مجارستان، حمیدرضا نافذ عارفی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مجارستان و زولتان وارگا سفیر کشور مجارستان در ایران از آمادگی شیراز برای برگزاری نمایشگاه معرفی شهر پچ همزمان با روز این شهر در ماه سپتامبر خبر داد و گفت: امیدوارم با پایان پاندمی کرونا بتوانیم میزبان مردم مجارستان باشیم.

شهردار شیراز با اشاره به برخی از اقدامات فرهنگی این کلانشهر طی یک سال اخیر افزود: کسب عنوان پایتخت کتاب ایران و کاندیداتوری برای کسب عنوان پایتختی کتاب جهان از جمله این اقدامات بود.

اسکندرپور خاطرنشان کرد: با مهیا کردن ۳۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری و نگاه به دوچرخه به عنوان یک مد حمل و نقل پاک موفق به کسب عنوان «شیراز، شهر ملی دوچرخه» نیز در سال جاری شدیم.

وی ضمن ابراز خرسندی از اقدامات شهر پچ در راستای توسعه دوچرخه سواری به عنوان یک مد حمل و نقل گفت: خوشحالم هر دو شهر مسیر خوبی را در زمینه توسعه مدهای حمل و نقل پاک طی می کنند.

شهردار شیراز ادامه داد: در خبرها بود که شما در زمینه کنترل ویروس کرونا و واکسیناسیون در شهر پچ موفق بوده اید و لازم می دانم از واکسیناسیون دانشجویان ایرانی تشکر کنم.

 نصب سردیس حافظ شیرازی در شهر پچ

آتیلا پترفی شهردار شهر پچ مجارستان  نیز به نصب سردیس حافظ شیرازی در ورودی مرکز دانش و کتابخانه منطقه ای شهر پچ اشاره کرد و گفت: مفتخر هستیم از طریق برقراری ارتباط با ایران، فرهنگ و سنتهای ایرانی و همچنین شیراز شهر صلح و مدارا را به شهروندان خود معرفی کنیم.

پترفی با تاکید بر اینکه با همواره آماده همکاری با شیراز هستیم، افزود: ما متعهد هستیم به مفاد خواهرخواندگی عمل کنیم.

وی با اشاره به برخی از تجربیات شهر پچ در مبارزه با کرونا اضافه کرد: همانگونه که کرونا هر دو ملت را در گیر کرده ما در شهر پچ تلاش کردیم با شهروندان و شرکت های محلی در تعامل کامل باشیم و سعی کردیم برنامه هایی را به نفع شهر در این شرایط تعریف کنیم.

حمایت سفارت مجارستان در ایران از همکاری های پچ و شیراز

زولتان وارگا سفیر مجارستان در ایران نیز در این گفتگوی چهارجانبه ابراز امیدواری کرد که با اتمام همه گیری کرونا شاهد برگزاری نمایشگاه و معرفی دو شهر بصورت متقابل در پچ و شیراز باشیم.

سفیر کشور مجارستان در ایران با تشریح نگاه سفارت مجارستان در ایران به روابط دو شهر پچ و شیراز گفت: در سفارت ما به روی شما باز است و در همه حال آماده کمک برای همکاری دو شهر هستیم و سفارت از اقدامات و همکاری دو شهر حمایت می کند.

وارگا گفت: شیراز از مراکز فرهنگی و گردشگری ایران است که باید به همه معرفی شود.

وی خاطرنشان کرد: تقریبا دو هزار دانشجوی ایرانی در مجارستان تحصیل می کنند و یک چهارم آنها در پچ هستند.

 آماده همکاری با دو شهر پچ و شیراز برای گسترش روابط هستیم

حمیدرضا نافذعارفی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مجارستان نیز در این دیدار و گفتگوی مجازی گفت: آماده همکاری با دو شهر پچ و شیراز در زمینه گسترش همکاری ها، تقویت روابط و تبادل تجربه در زمینه چالش های دو شهر هستیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در مجارستان خاطرنشان کرد: همکاری فرهنگی و گردشگری بین دو شهر با توجه به تفاهم نامه خواهر خواندگی است و امیدوارم این همکاری در چارچوب روابط فرهنگی و دانشگاهی بین دو شهر ادامه پیدا کند.

عارفی افزود: این وبینار و گفتگوی مجازی نشان می دهد که دو شهر تمایل دارند حتی در طول این پاندمی با هم همکاری کنند و به نمایندگی از شهرداران شیراز و پچ می توانیم بین هر دو شهر تبادل هیات داشته باشیم و امیدوارم در سال آتی همکاری های خود را از سر بگیریم.

براساس این گزارش، شیراز دارای ۶ شهر خواهرخوانده شامل «پچ» مجارستان، «وایمار» آلمان، «نانجینگ» و «چونگ چینگ» چین، «دوشنبه» تاجیکستان و «نیکوزیا» قبرس است. همچنین با مصوبه شورای اسلامی شهر شیراز، پیگیری های عقد قرارداد خواهرخواندگی با شهر قونیه در ترکیه نیز در حال انجام است.

دیدگاه