۲ پژوهانه جدید در مرکز حافظ‌شناسی تصویب شد

  • 25 بهمن 1399 - 16:41
۲ پژوهانه جدید در مرکز حافظ‌شناسی تصویب شد

مرکز حافظ‌شناسی، اعطای ۲ پژوهانه‌ جدید با نام “پژوهانه‌ خانواده صحراییان” را تصویب کرد.

روابط عمومی مرکز حافظ‌شناسی، در گزارش روز شنبه خود با بیان این مطلب به نقل از جانشین مدیر مرکز حافظ‌شناسی، اظهار داشت: پژوهانه چهارم و پنجم این مرکز به نام خانواده صحراییان رقم خورده است.

رضا رستگاری افزود: مرکز حافظ‌شناسی و کرسی پژوهشی حافظ، با هدف حمایت از پژوهشگران ممتاز و دانش‌آموختگان مستعد دانشگاهی و با هدف توسعه کیفی پژوهش‌های بنیادی در پیوند با حافظ، اعتبارات تحقیقی را در قالب پژوهانه یا گرنت پژوهشی اعطا می‌کند.

گرنت، بودجه‌ای است که به نهادها، موسسه‌ها، شرکت‌ها یا افراد اعطا می‌شود و گرنت پژوهشی، بودجه‌ای است که برای انجام طرح‌های پژوهشی در اختیار افراد یا گروه‌ها قرار می‌گیرد.

هدف از ارائه گرنت به پژوهشگران، ترغیب و تشویق اعضای هیات ‌علمی دانشگاه‌ها به انجام هر چه بهتر فعالیت‌های پژوهشی و فراهم آوردن شرایط مناسب برای تحقق اهداف و برنامه‌های دانشگاه است. گرنت‌های پژوهشی می‌تواند به نوعی میان اعضای هیات ‌علمی ارزش‌گذاری و یا ارتباط میان اعضای هیات ‌علمی با مراکز و سازمان‌های خارج از دانشگاه را تسهیل کند.

براساس آن چه در آئین‌نامه اعتبار پژوهشی یا همان گرنت اعضای هیات علمی آمده است، دانشگاه موظف است حداقل ۲۵ درصد اعتبار خود را ضمن درج و تصویب در بودجه تفصیلی به اعتبار پژوهشی اعضای هیات ‌علمی خود اختصاص دهد.

وی، با بیان اینکه سه پژوهانه ظرف ۲ سال گذشته تصویب شده است، گفت: در آستانه سال ۱۴۰۰، دو اعتبار مستقل به‌نام شادروان “رضی صحراییان” و شادروان “بانو شکیبا صحراییان” از سوی فرزندان فرهیخته ایشان با هدف  حمایت مالی از طرح‌های تحقیقی و مطالعاتی حافظ‌پژوهی به‌ این مرکز اهدا شده و از ۲ اعتبار به “پژوهانه خانواده صحرائیان” یاد می‌شود.

رستگاری بیان داشت: دانش‌آموختگان دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری، حافظ‌پژوهان واجد شرایط و هنرمندان صاحب اثر شاخص می‌توانند برای برخورداری از این پژوهانه، طرح‌های پیشنهادی خود را به‌معاونت پژوهشی مرکز حافظ‌شناسی ارسال کنند. ‌

وی ادامه داد: مرکز حافظ‌شناسی ضمن پاسداشت این اقدام شایسته فرهنگی، امیدوار است توجه به تاریخ و فرهنگ ایران و حمایت از دانش و هنر ایرانی، بیش از گذشته وجهه همّت نیک‌اندیشان پیش‌بین واقع شود.

به گزارش ایرنا، مرکز حافظ‌شناسی پیش از این سه پژوهانه به نام «پژوهانه دکتر زهرا طاهری»، «پژوهانه مهندس بهرام بزرگ» و «پژوهانه دکتر زهرا رنجبری» را تصویب کرده بود.

مرکز حافظ‌شناسی که نهادی فرهنگی، مستقل و غیردولتی است، از سال ۱۳۹۶ موفق به دریافت کرسی پژوهشی حافظ و مجوز رسمی جذب پژوهشگر پسادکتری شده است. افزون بر این در سال ۹۹ نیز موفق به‌تامین اعتبار و اعطای سه پژوهانه علمی شده است.

دیدگاه