۳۰۰ واکسن روسی کرونا در فارس به کارکنان درمان تزریق می‌شود

  • 20 بهمن 1399 - 15:50
۳۰۰ واکسن روسی کرونا در فارس به کارکنان درمان تزریق می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: همزمان با سراسر کشور واکسیناسیون علیه کرونا ۲۱ بهمن آغاز و در گام نخست ۳۰۰ دوز واکسن روسی خریداری شده به کارکنان بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان فارس تزریق می‌شود.

دکتر مهرزاد لطفی، دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران گفت: بر اساس برنامه ریزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نخستین گروه هدف دریافت این واکسن، کارکنان بخش های مراقبت ویژه هستند و سه پایگاه تزریق پیش بینی شده است.

 وی با بیان اینکه مردم و کادر بهداشت و درمان در طی یک سال گذشته، ایام سختی را سپری کرده اند، نسبت به اثربخشی این واکسیناسیون در کاهش این چالش ها ابراز امیدواری کرد و بر ضرورت برنامه ریزی دقیق برای اجرای مطلوب این اقدام در استان و هماهنگ با دیگر مناطق کشور تاکید کرد.

لطفی گفت: پنج درصد از کل واکسن‌های تامین شده در کشور به فارس اختصاص خواهد یافت، واکسن کرونا باید در شرایط استانداردی حمل و نگهداری شود، این واکسن باید در محیط با درجه منهای ۲۰ درجه سانتیگراد نگهداری شود و به همین دلیل در فازهای مختلف، تامین، توزیع و تزریق خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، وضعیت استان فارس در مبارزه با همه‌گیری کووید۱۹ را با استناد به آمارها، نسبت به سایر استان‌ها بهتر ارزیابی و اضافه کرد که نسبت مرگ به ابتلا در این استان بسیار کمتر از میانگین کشوری است؛ در بررسی آمارها میانگین مرگ در کشور ۴.۷ و در استان فارس ۱.۷ درصد بوده است.

وی ادامه داد: فارس بیشترین میزان تست تشخیصی  از ابتدا تاکنون داشته و از طرفی مراکز ۱۶ ساعته را قبل از سایر نقاط کشور راه اندازی کرده و به ۴۵ مرکز افزایش داده است که این تعداد در زمان اوج بیماری به ۵۴ مرکز هم می‌رسد.

لطفی اضافه کرد: افزون بر استفاده از توان پزشک خانواده در فارس از ۱۰ هزار تخت موجود بیمارستانی در استان فارس ۲ هزار تخت، به بیماران کرونا اختصاص یافته و ۵۰۰ تخت آی سی یو هم علاوه بر تخت‌های عادی به بستری مبتلایان به کروناویروس، اختصاص داده ایم.

ارئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین نحوه فعالیت آزمایشگاه های تشخیصی استان، علت های جان باختن مبتلایان طی روز گذشته تاکنون و روند پذیرش بیماران در بخش های عادی و ویژه کووید ۱۹ در استان را ارزیابی کرد.

روند بررسی پرونده شهدای سلامت فارس کند است 

لطفی همچنین  با گلایه از روند کند بررسی پرونده شهدای سلامت، گفت: متاسفانه از ۲۰ پرونده شهید سلامت، تنها یک پرونده در سطح کشور (شهید کشتکار) تایید شده است. البته روند در استان طی شده اما در مرکز این روند بسیار کند است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه کرونا برای موج جدید خیز برداشته است، گفت: تعداد مراجعه به مراکز ۱۶ ساعته حدود ۴۰ درصد نسبت به هفته‌های گذشته افزایش داشته است به طوریکه تعداد بیماران مشکوک مراجعه کننده از ۶۰۰ مورد به یک هزار مورد افزایش یافته است.

وی خواستار برجسته  شدن موضوع ”  به فارس سفر نکنید ”  شد و گفت: از رسانه‌ها درخواست می‌کنیم که ضمن تاکید بر اینکه مردم فارس و شیراز میهمان نواز هستند، به هموطنانمان بگویید که این میهمان نوازی شامل امسال و ایام شیوع همه گیری کرونا نیست لذا به فارس و شیراز سفر نکنید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه براساس بررسی‌ها ویروس کرونا بالغ بر چهار هزار جهش داشته است، گفت: امکان دارد نوع ویروس موجود در هر استانی با استان دیگر تفاوت داشته باشد و اگر مسافرت انجام شود، احتمال جابه جایی و انتقال نوع دیگر به سایر نقاط وجود دارد.

دیدگاه