نشست تخصصی نقش راهنمایان در توسعه گردشگری تخت‌جمشید برگزار شد

  • 18 بهمن 1399 - 13:32
نشست تخصصی نقش راهنمایان در توسعه گردشگری تخت‌جمشید برگزار شد

نشست تخصصی باعنوان نقش راهنمایان در توسعه صنعت گردشگری با هدف بیان مطالبات، رفع موانع و ارائه برنامه‌های هدفمند گردشگری، برگزار شد.

روابط عمومی پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید، شنبه ۱۸بهمن‌ماه در خبری، به نقل از مدیر این پایگاه، عنوان کرد: پیشبرد پروژه‌های مختلف در بهره‌برداری از آثار شاخص تخت‌جمشید و نقش رستم و دیگر بناها باید در آینده به شکل بهتری مدیریت شود.

حمید فدایی با بیان اینکه رونق گردشگری با استفاده از ظرفیت‌های منابع انسانی به‌ویژه جامعه محلی بسیار تاثیرگذار است، ابراز داشت: این نقش می‌تواند به‌گونه‌ای بازتعریف و مدیریت شود که بومیان این منطقه و شهرستان مرودشت بتوانند علاوه بر دستاوردهای فرهنگی اجتماعی از درآمدهای اقتصادی بیشتری، منتفع شوند.

وی افزود: این خواسته در جوامع بین‌المللی نیز مطرح شده است و باید تعادل مناسبی بین عرضه و تقاضا در صنعت گردشگری این منطقه به وجود آید.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید اظهار کرد: جامعه هدف باید مشخص باشد و با توجه به زیرساخت‌ها و مشخصاتی که از گردشگران در دست است،‌ ضروری است برای حضور جمعیت مشخصی برنامه‌ریزی کنیم.

فدایی با تاکید بر نقش راهنمایان گردشگری در توسعه این صنعت بیان کرد: تخت‌جمشید و توسعه پایدار آن توسط ایده‌پردازان این صنعت به‌منظور بهره‌برداری بهتر و ارائه خدمات گردشگری به بازدیدکنندگان نیازمند استفاده از خرد جمعی است.

او ادامه داد: تاثیرگذاری راهنمایان به‌دلیل ارتباط مستقیم با گردشگران انکارناشدنی است و از همین رو باید دربار موضوعات آموزشی و حمایتی از این جامعه برنامه‌هایی ترتیب دهیم.

مدیرکل فرهنگی معاونت گردشگری و امور زائرین استانداری فارس نیز در ادامه نیز با تشریح جایگاه استانداری‌ در نظام مدیریتی کشور، مطرح کرد: استانداری به عنوان نهاد حاکمیتی و به عنوان اصلی ترین مجموعه دولتی در هر استان محسوب می‌شود که مهم‌ترین وظیفه این مجموعه هماهنگی و سیاست‌گذاری دستگاه های اجرایی است.

سید مجتبی علوی افزود: طی سالیان اخیر در مجموعه استانداری در برخی از استان‌ها معاونت امور زیارتی و گردشگری مستقر شده است که خراسان، قم و فارس از جمله این استان‌ها به‌شمار می‌روند.

او با بیان اینکه سیاستگذاری و هماهنگی بین دستگاه‌ها در شرایط فعلی ضروری است،گفت: در یک سال گذشته با توجه به شیوع ویروس کرونا یکی از بیشترین اصنافی که از این اتفاقات آسیب‌دیده، صنعت گردشگری بوده و تلاش‌هایی با اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی فارس و همچنین سایر دستگاه‌ها در رابطه با بسته‌های حمایتی از فعالان این حوزه در نظر گرفته شده است.

علوی یکی از برنامه‌های شاخص را مربوط به اختصاص اعتبارات حمایتی به تخت جمشید، پاسارگاد و مجموعه زندیه شیراز دانست و بیان کرد: این پروژه‌ها با طرح و برنامه هدفمند باعث پویایی خواهند شد.

مدیر کل فرهنگی معاونت گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس، یکی از مهمترین نقش راهنمایان را تاثیرگذاری در شناخت بیشتر مجموعه های گردشگری دانست و در این باره گفت: بسیاری از اماکن گردشگری در این استان به صورت ناشناخته وجود دارد و دلیل آن بوده که توجهات بیشتر به بناهای شاخص محدود شده و راهنمایان به عنوان سفیران فرهنگی می‌توانند این اطلاعات را به گردشگران ارائه کند.

وی ابراز داشت: در معاونت گردشگری و امور زیارتی قطعا از دیدگاه ها و ظرفیت‌های فکری راهنمایان گردشگر در راستای نهادینه کردن موضوع آموزش و فرهنگ سازی، استفاده خواهد شد.

او با بیان اینکه جاذبه‌های گردشگری استان فارس به‌درستی شناخته نشده است، ابراز کرد: شناساندن این جاذبه ها نه تنها در ایران بلکه در تمامی شهرهای جهان باید صورت گیرد.

این مقام مسئول افزود: تخت جمشید مقصدی است که می تواند محرک توسعه باشد که از این حیث ما از دیدگاه‌ها و رویکردهایی که از خرد جمعی و مجموعه های مشورتی نتیجه می شود را استفاده خواهیم کرد.

در ادامه این برنامه هر یک از راهنمایان به بیان دغدغه‌های خود پرداختند و با ارائه راهکارهای مدیریتی مختلف پیشنهادی که مهم ترین موضوع آن به آموزش و فرهنگ سازی مربوط بود، گفت و گو و تبادل نظر کردند.

دیدگاه