تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024

ایستگاه‌های فرسوده آتش‌نشانی شیراز بازسازی می‌شود

  • 15 بهمن 1399 - 14:29
ایستگاه‌های فرسوده آتش‌نشانی شیراز بازسازی می‌شود

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز اعلام کرد که ۶ ایستگاه‌ قدیمی آتش نشانی در این شهر در دستور بازسازی و بهسازی قرار گرفته‌ است.

محمدهادی قانع چهارشنبه ١۵ بهمن در یک کنفرانس خبری، بودجه پیشنهادی سازمان آتش‌نشانی شهرداری شیراز در بخش عمرانی برای سال آینده را ٣۵ میلیارد تومان اعلام و اضافه کرد: امسال علیرغم محدودیت‌ها اما بودجه قابل توجهی در بخش بهسازی، ساخت و خرید تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز، پیش‌بینی شده است.

قانع به تفکیک آمار عملیات‌های این سازمان در بخش حریق، امدادی و امداد حیات وحش طی ۱۰ ماه گذشته پرداخت و تعداد عملیات‌های حریق در این بازه زمانی را ۵ هزار و ١٧٣ مورد اعلام و اضافه کرد: طی این مدت ۳۵۷۱ عملیات امداد و نجات و ۲٩٢٠ مورد عملیات امداد حیات وحش به ثبت رسیده است.

قانع، تعداد تماس‌های برقرار شده با این سازمان از ابتدای فرودین تا پایان دی ماه امسال را ۲۳۰ هزار و ۵١٨ مورد ذکر و اضافه کرد: ۹۹ هزار و ۵٨۴ تماس مزاحمت تلفنی بوده است.

او ادامه داد: با توجه به بارش‌های نسبتا خوب به ویژه در ابتدای امسال، پیش‌بینی ایجاد حریق گسترده در مراتع و منابع طبیعی شیراز، حومه این کلانشهر و زمین‌های رها شده می‌شد و بر همین اساس تجهیزات مناسب خریداری و تیم عملیات ویژه هم در دهه فجر سال گذشته تشکیل شد و در فصل تابستان امسال شاهد ارائه خدمات اطفایی و امدادی این سازمان در محدوده و حریم شهر از جمله سبزپوشان شاپورجان بودیم.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز  همچنین از اضافه شدن ۱۵۸ نیروی جدید به بدنه این سازمان خبر داد و گفت: اکنون این نیروها در دوره ضمن خدمت برای حضور در عملیات‌ها به سر می‌برند.

قانع به موضوع پیشگیری و مقابله با گازمونوکسید کربن هم اشاره و خاطرنشان کرد: برای کاهش تلفات ناشی از این گاز، یک پویش تحت عنوان پویش پیشگیری از مرگ خاموش با محوریت آتش نشانی شیراز و با همکاری دیگر سازمان‌ها راه‌اندازی شده است.

او اظهار کرد: متاسفانه هر ساله به دلیل سهل انگاری و رعایت نکردن مسائل ایمنی از سوی شهروندان، حوادثی اتفاق می‌افتد و افرادی نیز قربانی می‌شوند، بنابراین شهروندان ضمن کنترل مستمر رنگ شعله بخاری و سرد یا گرم بودن لوله‌های بخاری، می‌توانند از وقوع گازگرفتگی و عواقب جبران ناپذیر آن پیشگیری کنند.

قانع اضافه کرد: اگرچه در سال‌های گذشته بازدید رایگان از دودکش‌های منازل مسکونی توسط تیم تخصصی آتش نشانی شیراز انجام می‌شد اما امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا و مسائل بهداشتی، دو اقدام در دستور کار قرار گرفت. راه‌اندازی پویش پیشگیری از مرگ خاموش با همکاری دیگر سازمان‌ها و برگزاری وبینارهای مختلف.

او مدعی شد که وضعیت شیراز در بحث مسمومیت با گاز منوکسیدکربن نسبت به سایر کلانشهرها مناسب‌تر است.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز با بیان اینکه طی سه سال گذشته در زمینه فعالیت‌های عمرانی این سازمان تحول خوبی انجام شده است، گفت: ۶ ایستگاه قدیمی در مجموعه این سازمان وجود داشت که عملیات اجرایی یکی از این ایستگاه‌ها به مناسبت دهه فجر آغاز می‌شود و یکی دیگر از ایستگاه‌های قدیمی نیز مراحل ساخت را طی می‌کند و حدود ۸۰ درصد هم پیشرفت فیزیکی دارد.

قانع به وجود نقاط کور در شیراز اشاره و اضافه کرد: در برخی نقاط، به دلیل شلوغی موقعیت، خدمات رسانی با مشکل مواجه می‌شود لذا با شناسایی آنها در حال تجدید بنا یا تملک زمین‌هایی برای کلنگ‌زنی ایستگاه‌های جدید هستیم اما پایگاه‌های موقت به ویژه در زمان پیک ترافیک در این نقاط مستقر می‌شود.

او با اشاره به وجود ٢٢ ایستگاه آتش نشانی در شیراز، لزوم افزایش این ایستگاه‌ها به ۳۲ واحد را یادآور شد و گفت: تحقق این مهم نیازمند ساماندهی ساختار سازمانی و تقویت امور زیربنایی است.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز با گلایه از بی‌ تفاوتی و کم توجهی نگاه ایمنی در ساختمان‌ها، بیان کرد: متاسفانه پیش از بهره برداری از ساختمان‌ها مردم وجود آتش نشان را مزاحم می‌دانند اما در زمان حادثه از آنها توقع معجزه دارند تا میزان خسارت‌ها به حداقل برسد.

قانع همچنین از راه‌اندازی پویش همیار آتش‌نشان ویژه مدارس خبر داد و گفت: علی‌رغم اینکه مدارس تعطیل است اما معتقدیم که آموزش‌های ایمنی نباید در سطخ مدارس تعطیل شوند به همین دلیل دنبال کردن آموزش‌های رایگان در شبکه شاد و نرم افزارهای مرتبط در سطح مدارس را در دستور کار قرار داده‌ایم.

او از خرید دو دوربین حرارتی با هدف تسریع در ارائه خدمات آتش نشانی از کشور فرانسه و اضافه کردن آن به تجهیزات ایمنی سازمان آتش نشانی شیراز خبر داد و گفت: این دوربین‌ها در زمان وقوع حریق، کانون آتش را از طریق دیواره‌های بتنی و سازه‌ها نشان می‌دهند.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز گفت: برای تامین تجهیزات مورد نیاز، علاوه بر توجه به خرید تجهیزات جدید، نیم نگاهی هم به بازسازی اساسی تجهیزات موجود داریم که در این رابطه، بازسازی ۲ دستگاه بالابر و ۲ نردبان در دستور کار است.

قانع همچنین اعلام کرد که این سازمان از اسفند سال گذشته تاکنون ۸۸۸ ساعت به ضدعفونی معابر شهری پرداخت و در این مدت ۹۸۱ هزار متر مربع از معابر و اماکن عمومی را گندزدایی کرد.

دیدگاه