تدابیری برای مقابله با موج چهارم کرونا در فارس

  • 14 بهمن 1399 - 9:55
تدابیری برای مقابله با موج چهارم کرونا در فارس

معاون استاندار فارس و جانشین ستاد استانی مقابله با کرونا با بیان اینکه کرونا همچنان خطرناک است و مردم باید شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند، گفت: تمهیدات لازم برای مقابله با موج چهارم کرونا در استان اندیشیده شده است.

عبدالرضا قاسم‌پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای مقابله با موج چهارم کرونا تمرکز ستاد استانی برای مقابله با این ویروس، بر پیشگیری است.

وی ادامه داد: تصمیماتی اتخاذ شده که در استان فارس اجرا و مانع ایجاد موج چهارم شود یا اگر بناست موجی رخ دهد خفیف‌تر باشد.

معاون استاندار فارس گفت: فرمانداران، بخشداران، شهرداران، دهیاران، شبکه‌های بهداشت و درمان، دانشگاه‌های علوم پزشکی و همه ادارات متولی در آماده باش کامل قرار دارند البته مدیران بخش دولتی از ابتدای شیوع کرونا در آماده باش کامل بودند.

قاسم‌پور افزود: پیش‌بینی می‌شود تا نوروز همچنان کرونا را داشته باشم که در این زمینه پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است.

وی ادامه داد: جلسات ستاد استانی مقابله با کرونا به طور مستمر برگزار می‌شود، همچنین کمیته بحران دانشگاه‌های علوم پزشکی استان روزانه تشکیل جلسه می‌دهند.

معاون استاندار فارس گفت: بیمارستان‌ها و مراکز درمانی فارس همچنان آمادگی کامل برای پذیرش و درمان مبتلایان دارند و ظرفیت‌های ۱۱ ماه گذشته را حفظ کرده‌اند.

قاسم‌پور افزود: با قرار گرفتن شهرستان‌های فارس در وضعیت آبی و زرد، پزشکان، پرستاران و کادر بهداشت و درمان توانستند کمی استراحت داشته باشند.

وی ادامه داد: نظارت‌ها و بازرسی‌ها بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در بخش خصوصی و دولتی افزایش یافته و بازرسی میدانی فرمانداران و بخشداران مورد تاکید ستاد استانی مقابله با کرونا بوده است.

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا بیان کرد: تداوم ممنوعیت برگزاری تجمع‌ها، مراسم‌ها و برنامه‌های مختلف را اعلام کردیم.

قاسم‌پور با بیان اینکه جلساتی با اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی برای تداوم همکاری آن‌ها در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی داشتیم، افزود: نوروز ۹۹ اصناف آسیب دیدند و متضرر شدند، اصناف باید در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همراهی کنند تا در نوروز ۱۴۰۰ وضعیت رنگ‌بندی فعلی حفظ شود و مجبور به اعمال محدودیت‌ها نشویم.

وی با تقدیر از همراهی و همکاری اصناف با ستاد مقابله با کرونا بیان کرد: اصناف از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا کنون خودجوش و داوطلبانه همکاری کردند و پای کار بودند.

معاون استاندار فارس در ادامه گفت: گسترش خدمات غیرحضوری و فعالیت‌های اینترنتی از ابتدا در دستور کار بوده و به همین شکل با قوت و جدیت بیشتری دنبال می‌شود.

قاسم‌پور افزود: همچنین تداوم فرهنگ‌سازی و آموزش از طریق رسانه ها، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و پیشگیری از عادی‌انگاری کرونا در دستور کار است.

وی ادامه داد: کرونا همچنان خطرناک و جدی است به خصوص اینکه کرونای انگلیسی و آفریقایی و غیره وارد کشور شده و کودکان و نوجوانان را نیز درگیر می‌کند، برخی از استان‌ها شاهد افزایش آمار مبتلایان در این سنین خاص بودند.

وی اضافه کرد: تست فراوان، بیماریابی قوی و محدودسازی تردد مبتلایان و تقویت درمان سرپایی در دستور کار است.

ممنوعیت تردد شبانه همچنان برقرار است

معاون استاندار فارس با بیان اینکه کمک‌های مومنانه با قوت بیشتری در استان انجام می‌شود، بیان کرد: محدودیت‌های طرح جامع کرونایی در بخش‌هایی تداوم دارد به عنوان مثال ممنوعیت تردد شبانه خودروهای پلاک شخصی از ساعت ۲۱ تا چهار صبح هنوز برقرار است.

قاسم‌پور افزود: برخی فکر می کنند این محدودیت برداشته شده در حالی که همچنان ادامه دارد و در همه مراکز ۳۶ شهرستان استان در هر وضعیت و رنگ‌بندی محدودیت‌ تردد شبانه اعمال می‌شود و جریمه ۲۰۰ هزار تومانی برای آن پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز و نارنجی شیوع کرونا نداریم تردد درون استانی منعی ندارد اما اگر کسی با خودرو شخصی از شهرهای قرمز و نارنجی استان‌های همجوار قصد ورود به استان را داشته باشد یا افرادی از استان فارس قصد سفر به شهرهای قرمز و نارنجی استان‌های همجوار داشته باشد مشمول ممنوعیت تردد می‌شوند و ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان جریمه خواهند شد.

معاون استاندار فارس گفت: طرح شهید سلیمانی با هدف غربالگری مستمر و مراقبت، حمایت و نظارت بر بیماران کرونایی در سطح استان به خوبی توسط بسیج و سپاه و هلال احمر و سایر ادارات متولی در حال اجرا است و این طرح همچنان تداوم خواهد داشت.

تداوم آموزش مجازی در دانشگاه‌ها و مدارس فارس

قاسم‌پور با بیان اینکه اگر لازم باشد محدودیت‌های جدید در سطح استان برقرار خواهد شد، افزود: آموزش در دانشگاه‌ها و مدارس کامل مجازی خواهد بود.

وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش بخشنامه آموزش حضوری را برای پایه‌های اول و دوم دبستان اعلام کرده است که این موضوع اختیاری است و اجباری در آن نیست.

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا گفت: در فارس با تصمیم استاندار از ابتدا، نحوه فعالیت مدارس به شورای مدرسه واگذار شد و این پیشنهاد نیز در کشور الگو و به تمام استان‌ها ابلاغ شد.

قاسم‌‍پور با بیان اینکه آموزش تعطیل بردار نیست و آموزش مجازی باید تداوم داشته باشد، افزود: خوشبختانه کار بزرگی در استان فارس در بحث هوشمندسازی مدارس رخ داده اتفاق خوبی بوده و بیش از چهار هزار مدرسه شهری و روستایی استان به اینترنت رایگان متصل شدند و این زیرساخت و تقویت ارتباطات به مدیریت بهتر آموزش در دوران کرونا کمک می‌کند.

وی در خصوص نگرانی برخی خانواده‌های از احتمال بازگشایی دانشگاه‌ها در ترم دوم تحصیلی سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰ بیان کرد: بعید میدانم به زودی بتوانیم آموزش حضوری را در دانشگاه‌ها و مدارس داشته باشیم؛ تاکید ستاد ملی و استانی آموزش مجازی است.

وی ادامه داد: آموزش در دانشگاه ها به صورت مجازی دنبال خواهد شد.

۳۰۰ تیم کار بازرسی و نظارت را دنبال می‌کنند

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا کمیته‌ای به نام کمیته نظارت، بازرسی و پیگیری اجرای مصوبات به کمیته‌های مصوب ستاد مقابله با کرونا در استان اضافه کردیم چون لازم و ضروری بود.

قاسم‌پور افزود: همچنین کمیته‌هایی مانند کمیته علمی و کمیته مستندسازی از ابتدا به ستاد استانی مقابله با کرونا در استان فارس اضافه شد.

وی ادامه داد: کمیته بازرسی و پیگیری اجرای مصوبات، کار پیگیری روند اجرای مصوبات ستاد استانی و ملی مقابله با کرونا و نظارت بر بازار، اماکن و فعالیت‌های کسب و کار و بخش دولتی و غیر دولتی را دنبال می‌کند که مسوولیت این کمیته برعهده مدیرکل بازرسی، حقوقی و رسیدگی به شکایت استانداری فارس است.

معاون استاندار فارس گفت: هم اکنون تعداد تیم‌های بازرسی و نظارت در استان فارس به ۳۰۰ تیم رسیده و کار نظارت و بازرسی را در بخش‌های مختلف استان انجام می‌دهند.

قاسم‌‍پور بیان کرد: نظارت مردمی را نیز از ابتدا فعال و گزارش مردم را از طریق مختلف دریافت کردیم؛ سامانه ارتباطی ۱۱۱ دولت و مردم، سامانه ۱۹۰ دانشگاه علوم پزشکی، ۱۳۷ حمل و نقل شهرداری و ۴۰۳۰ به طور شبانه‌روی آماده دریافت نظرات، پیشنهادها و نقدهای مردم استان هستند.

وی ادامه داد: اصناف و اتحادیه‌های صنفی نیز برای نظارت بر واحدهای صنفی فعال شدند، ادارات کل متولی نیز موظف هستند نظارت کامل را بر نحوه رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در زیرمجموعه‌های خود داشته باشند.

هشت هزار و ۲۳ واحد صنفی متخلف در فارس تعطیل شد

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا هفته نخست بهمن‌ماه ۹۹، هشت هزار و ۲۳ واحد صنفی متخلف در استان تعطیل شدند.

قاسم‌پور گفت: همچنین از ابتدای اجرای طرح جامع محدودیت‌های کرونایی(اول آذرماه ۹۹) تا هفته نخست بهمن‌ماه، ۸۱۱ واحد صنفی متخلف تعطیل و ۱۹۲ هزار و ۴۴۴خودرو متخلف جریمه شدند که این آمار نشان از جدیت ستاد استانی مقابله با کرونا در اجرای تصمیم‌هاست.

آمارهای کرونا در فارس دقیق، واقعی و شفاف اعلام می‌شود

معاون استاندار فارس در ادامه با در پاسخ به ادعاهای مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر واقعی نبودن آمارهای کرونا گفت: این آمارها در استان دقیق، واقعی و شفاف اعلام می‌شود.

قاسم‌پور افزود: دانشگاه‌های علوم پزشکی آمارها را از مراکز و آزمایشگاه‌های معتبر بخش دولتی و خصوصی که کار آزمایش و تست کرونا را انجام می‌دهند با نرم‌افزارهای مخصوص تهیه می‌کنند.

وی ادامه داد: این آمارها هر روز در جلسات کمیته بحران دانشگاه‌های علوم پزشکی و ستاد استانی مقابله با کرونا مورد بحث، بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد و متناسب با آن برای مدیریت بهتر کرونا در سطح استان تصمیم لازم اتخاذ می‌شود.

وی اضافه کرد: این آمار بدون هیچ دخل و تصرفی به مردم اعلام می‌شود و دلیلی برای پنهان کاری و ارایه آمار غیرواقعی به مردم وجود ندارد؛ اگر آمار فوتی‌ها بالاتر است و کمتر اعلام شود خود بخش بهداشت و درمان ضرر می‌کنند.

معاون استاندار فارس گفت: تماس‌های متعددی با بنده در این یکسال صورت گرفته و اعلام کردند فوتی کرونا مثبت داشتیم و فرد ۲ ماه بعد از تست مثبت کرونا فوت شده و چون مدت زیادی گذشته کرونا منفی اعلام کنند تا بتوانند تشییع و تدفین را برابر تدفین اموات غیرکرونایی داشته باشند و محدودیت‌ها برقرار نشود.

قاسم‌پور افزود: اما بخش بهداشت و درمان محکم بر آن چیزی که اتفاق افتاده بود پایبند بودند و اعلام کردند از ابتدا کرونا مثبت بوده و تا آخر نیز لحاظ شود و به هیچ وجه در این مساله کوتاه نیامدند و هر فردی که فوت شده و کرونا مثبت بوده به عنوان اموات کرونایی محسوب شده و اجازه دفن بر آن اساس صادر شده است.

وی ادامه داد: چون نحوه تشییع و تدفین اموات کرونایی و غیرکرونایی متفاوت است به ضرر مجموعه سلامت است، اگر فوتی کرونایی است او را غیرکرونایی اعلام کنند تشییع گسترده می‌شود و این جمعیت عامل شیوع ویروس کروناست و نظام بهداشت و درمان دچار مشکل می‌شود.

معاون استاندار فارس گفت: اطلاع‌رسانی شفاف در خصوص تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونا از ابتدا مورد تاکید استاندار فارس بوده و این به نفع بخش سلامت استان، به نفع مردم و نظام بهداشت و درمان استان است.

قاسم‌پور افزود: تلاش ستاد استانی مقابله با کرونا و دانشگاه‌های علوم پزشکی این بوده که گزارش‌ها و اخبار و اطلاعات و آمارها را به صورت شفاف، دقیق و واقعی در اختیار مردم عزیز استان قرار دهند.

وی ادامه داد: متاسفانه بعضی‌ها باور و اعتقادی به فرهنگ بالای مردم فارس در رعایت پروتکل‌های بهداشتی، همدلی موجود بین ادارات و نهادها و بین مردم و مسوولان و مشارکت مردم به خصوص کسبه و اصناف ندارند.

معاون استاندار فارس گفت: همچنین ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های پزشکی استان فارس، پزشکان و پرستاران نمونه‌ حاضر در استان و کادر پرتوان و با تجربه بهداشت و درمان استان را باور ندارند.

قاسم‌پور بیان کرد: در نتیجه طرح تحول سلامت اتفاق‌های خوبی در هفت سال گذشته در استان فارس رخ داده است.

وی ادامه داد: برخی‌ها توقع دارند آمار فوتی‌ها بالاتر اعلام شود، آمار فوتی بالاتر زمانی که غیرواقعی است دلیلی برای اعلام آن وجود ندارد، آمار فوتی‌ها و مبتلایان و آمار بستری‌ها دقیقا براساس آن چیزی است که در مراکز و آزمایشگاه‌های خصوصی و دولتی استخراج می‌شود.

وی اضافه کرد: هر کسی ادعایی و نقدی دارد ضمن اینکه از نقد همه آن‌ها تشکر می‌کنیم اما باز می‌توانند بیمارستان‌ها، پزشکی قانونی و قبرستان‌ها سر بزنند و متوجه اطلاع رسانی دقیق شوند.

معاون استاندار فارس گفت: در مقطعی فوتی‌های استان به ۵۷ نفر رسید که این تعداد اعلام شد، روزی هم که تعداد فوتی‌ها به یک یا ۲ نفر رسید اعلام شده است، این روزها متوسط فوتی‌ها در استان فارس چهار یا پنج نفر است که اطلاع رسانی دقیق صورت می‌گیرد.

قاسم‌پور افزود: آن چیزی که از ابتدا در دستور کار ستاد استانی کرونا قرار داشته، اطلاع رسانی شفاف و دقیق و ارایه گزارش به مردم بوده است.

وی ادامه داد: اگر همراهی و مشارکت مردم نبود، امروز این شرایط را در فارس نداشتیم، معمولا در هر جلسه ستاد ملی کرونا از استان فارس و مردم آن به جهت اهتمام مردم این استان به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رسیدگی و مراقبت و درمان خوب بیماران کرونایی تشکر می‌شود.

تجمع‌ها عامل اصلی شیوع ویروس کرونا

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا در ادامه گفت: تجمع‌ها مضر و عامل اصلی شیوع ویروس کرونا است و همه باید تلاش کنیم ممنوعیت برگزاری تجمع‌ها و مراسم‌ها و برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری، ورزشی، مذهبی و غیره به درستی اجرا شود.

قاسم‌‍پور افزود: حتی محدودیت‌های برگزاری جلسات اداری را اعلام کردیم که همه مکلف به رعایت آن هستند.

وی ادامه داد: تا کنون مردم همراهی خوبی با ستاد استانی مقابله با کرونا داشتند و انتظار داریم از این به بعد نیز همه رعایت کنند؛ به هیچ وجه توجیه نکنیم که تجمع ما یک تجمع ورزشی است و شیوع ویروس در آن اتفاق نمی‌افتد یا تجمع یک تجمع مذهبی است و باعث و عامل شیوع ویروس کرونا نمی‌شود.

وی اضافه کرد: همه تجمع‌ها در شرایط فعلی مضر و عامل گسترش ویروس کرونا است لذا همه مکلف و موظف به اجرای مصوبات ستاد استانی و ملی کرونا در برگزار نشدن تجمع‌ها هستند.

معاون استاندار فارس گفت: در بازگشایی‌ها، ایام محرم و صفر، ماه مبارک رمضان، بازگشایی مدارس، برگزاری کنکور و آزمون‌ها شاهد همراهی و همکاری خوب مردم بودیم و انتظار داریم مردم عزیز استان در هر جایگاهی که قرار دارند کمک کنند و ما شاهد برپایی تجمع نباشیم.

جریمه تردد خودروها در شرایط اضطرار حذف می‌شود

قاسم‌پور در پاسخ به این سوال که برخی افراد در ساعت ممنوعیت تردد به دلیل کار ضروری مجبور به رفت و آمد شدند که جریمه برای آنان اعمال شده است، امکان حذف این جریمه وجود دارد؟ افزود: همزمان با شروع طرح محدودیت‌های جامع کرونایی در ابتدای آذرماه ۹۹ پیش‌بینی‌های لازم برای ترددهای ضروری صورت گرفت.

وی ادامه داد: اعلام کردیم اتحادیه‌ها و اتاق اصناف و دستگاه‌های اجرایی متولی اسناد و مدارک را جمع آوری و در اختیار فرمانداری شهرستان‌ها قرار دهند و فرمانداران نیز در اختیار راهور و نیروی انتظامی قرار می دهند تا جریمه مواردی که ضروری محسوب می‌شود حدف شود و از این بابت هیچ مشکلی وجود ندارد.

دیدگاه