تاریخ : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 17 April , 2024

آغاز فعالیت ۶ پایگاه سیار اجتماعی در شیراز

  • 20 مرداد 1399 - 11:41
آغاز فعالیت ۶ پایگاه سیار اجتماعی در شیراز

شش دستگاه اتوبوس سیار اجتماعی با هدف ایجاد شور و نشاط در بین اقشار مختلف خصوصا کودکان و ارتقا سطح بهداشتی و سلامت روحی جامعه روانه خیابان‌های شیراز شد.

فرماندار شیراز یکشنبه در آیین امضای تفاهم نامه و رونمایی از ۶ پایگاه سیار اجتماعی در این شهر گفت: در فرآیندها و برنامه‌ریزی‎ها معمولا مبنا گسترش فیزیکی امکانات و تجهیزات است و کمتر به ساختارهای نرم افزاری توجه می‌شود.

محمدرضا امیری اهمیت مشکلات اجتماعی و فقر فرهنگی را به مراتب پراهمیت تر از سایر حوزه ها ارزیابی کرد و گفت: باید با راهکارهای مختلف دیدگاه جامعه را بسوی استقبال از آموزش نرم و اقدامات نرم افزاری تغییر داد.

وی خواستار سرمایه گذاری بیشتر به روح و روان مردم شد و گفت: در پروژه های عمرانی و سخت افزاری با مشخص شدن پیمانکار ،مجری و ناظر کار به صورت قدم به قدم به پیش می رود،اما در زمینه‌ فعالیت اجتماعی و فرهنگی با ماموریتی به مراتب دشوارتر روبه رو هستیم.

فرماندار شیراز با تقدیر از شهرداری این کلانشهر برای راه اندازی اتوبوس های اجتماعی گفت: باید از همه متخصصان در حوزه‌های مختلف دعوت کرد تا برای خدمت سانی به مناطق محروم و کمتر برخوردار بسیج شوند تا بدین وسیله شاهد رکود طیف گسترده ای از چالش های اجتماعی در این شهر باشیم.

نشاط کودکانه با اتوبوس‌های سیار

رئیس کمیسیون هوشمندسازی شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این مراسم گفت: این اتوبوس در حوزه شادی و نشاط کودکانه و سلامت اجتماع فعالیت می کنند.

لیلا دودمان خبر از تجهیز این ناوگان به کتابخانه ،سینما و پایگاه های پایش سلامتی داد و افزود: امروز باید از چهلمین دستگاه اتوبوس مگاترانس رونمایی می کردیم با این وجود کلید خوردن این ماجرا اتفاق نیکویی است و امیدواریم مدیریت شهری شیراز که شعار انسان محوری را سرلوحه کار خود قرار داده اهتمام بیشتری به سرمایه گزاری در عرصه شهروندان کوچک داشته باشد.

کرونا سدراه فعالیت‌های شهری نشده است

معاون فرهنگی شهرداری شیراز نیز در این مراسم گفت: شیوع کرونا در شیراز سدراه فعالیت های مجموعه شهرداری نبوده است.

مرتضی جعفری با اشاره به برخی از فعالیت های معاونت فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز خاطر نشان کرد: در دوران اوج گیری کرونا این مجموعه در حوزه مجازی با تمام توان وارد میدان شد و از ۸۰۰ شماره تلفن همراه به نمایندگی از ۸۰۰ خانواده ۱۸۰۰ اثر هنری دریافت شد.

وی با اشاره به آغاز فرآیند کشف استعداد از آثار هنری ارسال شده افزود: مجموعه شهرداری شیراز در جبهه های مختلفی به مصاف کرونا رفت که در این زمینه می توان به تولید محتواهای فرهنگی، آموزشی، راه اندازی کارگاه های تولید ماسک اشاره کرد.

معاون شهردار شیراز با اشاره به خدمات مجموعه مدیریت شهری در فضای مجازی گفت: در دوران شیوع کرونا شاهدبرگزاری نشست های شیراز شناسی، برپایی کنسرت‌ها و فعالیت هایی از این دست به صورت مجازی بودیم که این برنامه ها در آینده نیز ادامه خواهد یافت.

جعفری از توجه ویژه شهرداری به مفاهیم ارزشی و دینی خبر داد و گفت: با همکاری فرمانداری شیراز شاهد برپایی مراسم شب های قدر خودرویی به نحو شایسته ای بودیم. همچنین در طرح سی قرار عاشقانه تلاش شد تا رفتارهای نیکوی شهروندی را از دل قرآن استخراج کرده و در جامعه فراگیر کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خبر از توزیع ۱۰هزار بسته معیشتی و فرهنگی در میان اقشار آسیب دیده و کمتربرخوردار شهر خبر داد و گفت: پروژه های انسان محور شامل گستره ای از خدمات می شود و باید با نگاهی عدالت محور به خدمت‌رسانی به همه اقشار جامعه پرداخت، در همین زمینه است که اتوبوس های مگاترانس(سیار اجتماعی) در زمینه های فرهنگی، آموزشی، سرگرمی و… با دارابودن امکانات کتابخانه سینما و بازی به مناطق محروم شهر خدمت‌رسانی می کنند.

خدمات اجتماعی اولویت خدمات رسانی شهری

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این مراسم گفت: بحث راه اندازی اتوبوس‌های خدمات اجتماعی چند سالی است مطرح است که امروز شاهد به بار نشستن آن در شیراز هستیم.

کرامت الله افراشی با اشاره به نقش مردم در ارتقا سلامت اجتماعی افزود: در مباحث اجتماعی یک سمت سازمان‌های مرتبط با این حوزه هستند و در سمت دیگر مشارکت مردم قرار دارد و برای دستیابی به سلامت صد در صد نیازمند همکاری همه سازمان‌های ذی ربط و مردم در این خصوص هستیم. 

وی ادامه داد: امروز سلامت جامعه دارای سه بعد روحی، روانی و معنوی است بگونه ای که تحقیقات علمی نشان داده که آنهایی که روح و روان سالمتری دارند دارای عمر بیشتری خواهند بود.

وی اضافه کرد: در حالی که در اغلب کشورهای پیشرفته سلامت جسمی در رده آخر به لحاظ اهمیت قرار دارد در کشور ما متاسفانه اولین موردی که به آن توجه می‌شود سلامت جسمی است در صورتیکه اگر سلامت روحی، روانی و اجتماعی باشد مشکلات جسمی هم برطرف خواهد شد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه نباید عدالت اجتماعی را با مساوات اشتباه گرفت گفت: عدالت اجتماعی با سلامت و مساوات اجتماعی فرق دارد و این اتوبوس‌ها نیز بیشتر در مناطق کمتر برخوردار شیراز فعالیت می کنند و در این زمینه تمامی امکانات و متخصصان دانشگاه علوم پزشکی آماده همکاری است.

افراشی ادامه داد: در حال حاضر سه تیم دندانپزشکی با امکانات کامل برای ارتقا سلامت و بهداشت دهان و دندان به ویژه برای کودکان حاشیه شهر شیراز در قالب فعالیت این اتوبوس ها خدمات رسانی خواهند کرد.

در پایان این آیین تفاهم‌نامه ‌ای برای توسعه خدمات اجتماعی سیار بین شهرداری ،شورای شهر و دانشگاه علوم پزشکی شیراز و همچنین اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نهاد قضایی و سپاه فجر استان فارس منعقد شد.

دیدگاه