رسیدگی به پرونده دانش‌آموز دختری که به علت نمره صفر خودسوزی کرد

  • 20 فروردین 1396 - 12:42
رسیدگی به پرونده دانش‌آموز دختری که به علت نمره صفر خودسوزی کرد

شعبه ششم دادسرای جنایی تهران برای رسیدگی به پرونده خودسوزی «الهه»، دانش‌آموز ۱۶ ساله، معلم وی را احضار کرد.

این دختر ۱۶ ساله که در یکی از مدارس تهران تحصیل می‌کرده، بر اساس آنچه که معلمش گفته هنگام امتحان، تقلب کرده و به همین دلیل شورای مدرسه به او نمره صفر داده است.

به دنبال این رخداد، دختر دانش‌آموز ششم بهمن ۱۳۹۵ پس از نوشتن یک وصیت‌نامه، در  پارک جنگلی حوالی بزرگراه شهید بابایی اقدام به خودسوزی کرد.

این دانش‌آموز به بیمارستان منتقل شد اما پس از چند روز به دلیل شدت سوختگی جانش را از دست داد، با این حال او پیش از مرگ به پلیس گفت: «مدتی است با معلم اقتصادم دچار مشکل بودم. چند روز قبل همراه دانش‌آموزان کلاس سر جلسه امتحان بودیم که معلم اقتصادم سر جلسه حاضر شد و در گوشی با مراقب جلسه امتحان حرف زد. پس از آن مراقب و یکی دیگر از معلمان به سراغ من آمدند و گفتند من برگه تقلب همراه دارم و به همین دلیل تمامی جیب‌های مرا جست‌وجو کردند، اما هیچ برگه‌ای پیدا نکردند. لحظاتی بعد آنها دوباره به سراغم آمدند و این بار برگه تقلب را که داخل جورابم پنهان کرده بودم، پیدا کردند. با التماس از آنها خواستم مرا ببخشند، اما آنها برگه امتحان مرا خط زدند و صفر دادند و اعلام کردند که حق شرکت در امتحان بعدی را ندارم. در حالی که به شدت عصبانی شده بودم، تصمیم گرفتم به زندگی‌ام پایان دهم.»

تیم تحقیق در بررسی‌هایشان به وصیت‌نامه این دانش‌آموز نیز دست یافتند. او در وصیت‌نامه‌اش علت تصمیم برای خودسوزی‌اش را «گرفتن نمره صفر و مشکل داشتن با یکی از معلمان» اعلام کرده بود.

شورای مدرسه در ۱۵ دی سال گذشته و دو روز بعد از گرفتن تقلب از الهه تشکیل شده و مصوب کرده بود که نمره درس اقتصاد این ترم دختر نوجوان منوط به امتحان ترم دیگرش است و نمره ترم بعد در نظر گرفته شود.

بر پایه آیین‌نامه تخلفات امتحانی، اگر در امتحانات داخلی متوسطه یا نهایی متوسطه دانش‌آموز کتاب، جزوه و یادداشت به همراه داشته باشد، نمره درس صفر است.

یکی از معلمان به پلیس گفته: «روز امتحان ما متوجه شدیم که دانش‌آموز فوت شده قصد تقلب دارد. به همین خاطر او را زیر نظر گرفتیم تا از تقلب منصرف شود، اما دقایقی بعد دیدم که او برگه‌ای از جیبش بیرون آورد و در حال تقلب است. از زیر چشم نگاهی به او انداختم و او هم برگه تقلبش را در جیبش گذاشت، اما لحظاتی بعد دوباره او برگه را از جیبش بیرون آورد و در حال نوشتن تقلب بود که این بار هم به او تذکر دادم تا اینکه برای بار سوم شروع به نوشتن از روی برگه تقلبش کرد که این بار طبق آیین‌نامه با او برخورد کردیم. وی در پایان گفت: ما او را از امتحانات بعدی منع نکردیم و او هم در امتحان بعدی شرکت کرد.»

قاضی مدیر روستا دستور داده تا مأموران از دانش‌آموزان حاضر در جلسه امتحان تحقیق کنند تا «صحت و سقم حر‌ف‌های دختر فوت شده و معلم و مراقب جلسه امتحان» مشخص شود.

براساس آمار پزشکی قانونی، بین سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۱، بیش از ۳۰‌ هزار نفر بر اثر خودکشی جان خود را از دست داده‌اند.

همچنین براساس آمار سال ۹۲ از هر صد ‌هزار ایرانی، پنج نفر در سال جان‌شان را با خودکشی از دست داده‌اند.

سازمان پزشکی قانونی در چند سال اخیر آمار سالانه خودکشی را منتشر نکرده است.

از مشکلات عاطفی، معیشتی و افسردگی به عنوان دلایل اصلی خودکشی در ایران نام برده می‌شود.

استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان در صدر آمار خودکشی در کشور قرار دارند.

دیدگاه