عوامل یک سریال ایرانی به دلیل «خودکشی یک کودک» در دادگاه محکوم شدند

  • 19 فروردین 1396 - 13:43
عوامل یک سریال ایرانی به دلیل «خودکشی یک کودک» در دادگاه محکوم شدند

سازندگان سریال «پنج کیلومتر تا بهشت» بر اساس حکم یک دادگاه٬ محکوم به پرداخت دیه کودکی شدند که به تقلید از اقدام یکی از شخصیت‌های این سریال خود را دار زده بود.

به گزارش روز جمعه ۱۸ فروردین خبرگزاری برنا٬ علی‌اصغر پورمحمدی مدیر شبکه سه، داود هاشمی٬ تهیه‌کننده و علیرضا افخمی نویسنده و کارگردان سریال «پنج کیلومتر تا بهشت» محکوم به پرداخت دیه به خانواده این کودک شدند.

این سریال در ماه رمضان سال ۱۳۹۰ از شبکه سه تلویزیون ایران پخش شد و موضوع اصلی آن درباره جوانی بود که بر اثر اتفاقی به حالت بیهوشی می‌رود و روح او در زمین درگیر اتفاقاتی می‌شود.

صحنه‌ای از سریال «پنج کیلومتر تا بهشت»

خانواده محمدمهدی کوهی٬ پسر ۱۲ ساله‌ای که به گفته پدرش٬ با تماشای این سریال «تحریک» شده و برای تبدیل خود به روح و سرکشیدن به همه جا٬ خود را با استفاده از روسری و میله بارفیکس دار زد٬ از عوامل این سریال شکایت کرده بودند.

خبرگزاری میزان نوشته که این کودک قصد داشته به روح تبدیل شود تا بداند پدر و مادرش در مورد او چه می‌گویند٬ به همین دلیل در غیاب آنها و هنگام بازی با برادر شش ساله‌اش خود را حلق آویز کرده بود.

بر اساس حکم دادگاه٬ علی‌اصغر پورمحمدی، علیرضا افخمی و داود هاشمی٬ «دائر بر تسبیب در قتل شبه عمدی به نحو مشارکت با تقصیر به میزان ۲۰ درصد به واسطه بی‌مبالاتی و عدم رعایت نظامات و مقررات مربوطه در خصوص تهیه و نمایش برنامه‌های تلویزیونی» محکوم به پرداخت ۲۰ درصد از دیه کامل مرد مسلمان به خانواده مقتول و پرداخت مبلغ ۷۲ میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت به عنوان مجازات جایگزین حبس شده‌اند.

این در حالی است که داود هاشمی٬ تهیه کننده سریال «پنج کیلومتر تا بهشت»٬ حکم دادگاه را «غیرقابل قبول» دانسته و گفته که «ما به عنوان برنامه‌سازان تلویزیون که سریالی را در جهت سرگرم کردن مردم و فرهنگسازی تولید و ارائه کردیم… نمی‌توانیم ارتباط خودکشی هر چند دلخراش کودکی را با بهانه تأثیرپذیری از یک سریال درک کنیم».

آن‌طور که آقای هاشمی گفته٬ وکیل وی و دو همکار دیگرش «در حال تنظیم متن اعتراضی به این حکم است».

وی٬ شکایت خانواده این کودک از دست‌اندرکاران این سریال را موجب از بین بردن «امنیت خاطر هنرمندان» دانسته و افزوده که «ما فصل دوم سریال پرستاران را هم برای شبکه یک در دست ساخت داریم که قسمت آخر فصل اول آن با یک عمل جنایت‌آمیز همراه بود و نگرانیم که همین بخش از قصه هم برای ما تبعات قضایی در پیش داشته باشد».

به دنبال شکایت خانواده محمد مهدی کوهی و انجام تحقیقات در زمینه رابطه بین سریال و خودکشی این کودک٬ در ابتدا دست‌اندرکاران فیلم از اتهامات وارده تبرئه شدند.

با این حال پس از ارسال پرونده به دادگاه کیفری، قضات این دادگاه٬ با نقص قرار منع تعقیب کارگردان و تهیه کننده فیلم، بار دیگر پرونده را به دادسرای امور جنایی بازگرداندند.

کارشناس رسمی پرونده گفته بود که عوامل فیلم و شبکه سه با توجه به داستان فیلم، باید برای افراد زیر ۱۶ سال محدودیت سنی تعیین می‌کردند و این محدودیت را از طریق زیرنویس به تماشاگران اعلام می‌کردند.

دیدگاه