مرمت درهای مسجد نصیرالملک شیراز

  • 13 تیر 1399 - 19:40
مرمت درهای مسجد نصیرالملک شیراز

عبدالرضا نصیری، معاون میراث فرهنگی استان فارس گفت: مرمت درهای چوبی شبستان غربی مسجد تاریخی نصرالملک شیراز (مسجد صورتی) آغاز شده است.

نصیری افزود: درهای چوبی شبستان غربی مسجد نصرالملک که توسط استاد محمد جعفر و استاد محمد رحیم، ۲ تن از نجاران بنام شیراز، ساخته شده است.

او با اشاره به اینکه درهای مورد نظر، همان درهایی‌ست که با شیشه‌های رنگی تزئین شده و زیبایی خاصی به مسجد نصرالملک بخشیده است، گفت: این درها سال ۱۳۴۸ توسط میرزا آیت، مرمت و بازسازی شد.

نصیری ادامه داد: حفاظت و مرمت این بنا با رعایت استانداردهای بین‌المللی از سال‌ها پیش توسط موقوفه نصیرالملک و نظارت فنی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس آغاز شده است و تداوم دارد.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: در طرح مرمت کنونی، پاکسازی مکانیکی و شیمیایی نمای بیرونی، تزریق سم و مواد شیمیایی برای جلوگیری از نفوذ حشرات، بازسازی قسمت‌های کسری گره‌ها بر اساس طرح اصلی و پاکسازی و اجرای پوشش سطوح نمای بیرونی است.

او با بیان اینکه معماری این بنا توسط محمدحسن معمار و محمدرضا کاشی‌پز که از معماران بنام آن دوره بوده‌اند، انجام شده است، گفت: یکی از جاذبه‌های مسجد نصرالملک که هرساله گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند شبستان غربی یا تابستانیست که دارای هفت در چوبی بزرگ مزین به شیشه‌های رنگی و دوازده ستون سنگی یکپارچه با شیارهای مارپیچ است.

مسجد نصیرالملک یا مسجد صورتی یکی از مساجد قدیمی شیراز است. این مسجد در محله گود عربان که در قدیم به محله اسحاق بیگ معروف بوده واقع در خیابان لطفعلی‌خان زند و در کوچهٔ نصیرالملک قرار دارد.

میرزا حسن علی خان ملقب به نصیرالملک فرزند میرزا علی‌اکبر عوامل مؤثر حاکم وقت فارس بنای مسجد را در سال ۱۲۵۵ شمسی آغاز و در سال ۱۲۶۶ شمسی به پایان رساند. این اثر در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۵۸ با شمارهٔ ثبت ۳۹۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دیدگاه