۱۸ مورد آتش‌سوزی در منابع طبیعی فارس طی ۳ روز

  • 03 تیر 1399 - 11:39
۱۸ مورد آتش‌سوزی در منابع طبیعی فارس طی ۳ روز

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس، بی توجهی مردم اعم از کشاورزان، بهره‌برداران و گردشگران را عامل اصلی وقوع آتش‌سوزی‌های اخیر در عرصه‌های طبیعی این استان ذکر کرد.

شهرام منتصری گفت: طی ۳ روز گذشته شاهد وقوع ۱۸ مورد آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی اعم از مرتعی و جنگلی بوده‌ایم که با حضور به موقع نیروهای امدادی دستگاه‌های مختلف و همکاری مردم، مهار شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از منابع طبیعی فارس، منتصری با بیان اینکه آتش‌سوزی‌های روزهای اخیر در شهرستان‌های کازرون، فسا، آباده و نی‌ریز حادث شده است، از مهار این حریق‌ها خبر داد و با گلایه از رفتار برخی گردشگران و بهره‌برداران گفت: برخی افراد با بی‌دقتی بعد از روشن کردن آتش، آن را رها کرده و محل را ترک می‌کنند.

منتصری ضمن هشدار جدی به کشاورزانی که کاه و کلش مزارع خود را آتش می‌زنند، افزود: متاسفانه بعضی مواقع با آتش سوزی‌هایی مواجهیم که از زمین‌های کشاورزی به عرصه های منابع طبیعی سرایت کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی فارس گفت: علی‌رغم هشدارهای پی در پی مسئولان مبنی بر ممنوعیت آتش زدن کاه و کلش مزارع، هنوز شاهد این رفتار از سوی برخی کشاورزان هستیم و در صورتی که محرز شود علت ایجاد حریق، سرایت آتش از مزارع بوده، صاحب زمین کشاورزی به عنوان عامل حادثه تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

منتصری گفت: آخرین حریق طی سه روز گذشته مربوط به شهرستان کازرون بود که عصر یکشنبه اول تیر و به دلیل خطای انسانی و به احتمال زیاد، آتش زدن کاه و کلش مزارع، در کوه مست (کوه قبله) مشرف به روستای گلستان آن شهرستان حادث شد.

او اضافه کرد: این آتش‌سوزی به دلیل وزش باد شدید، با سرعت به ارتفاعات کشیده شد و با حضور نیروهای منابع طبیعی و همکاری ستاد مدیریت بحران و اعزام نیروهای امدادی و همراهی مردم ساعت یک بامداد امروز، مهار شد.

مدیر کل منابع طبیعی فارس در خصوص وقوع حریق در شهرستان آباده نیز گفت: این آتش سوزی در اراضی ملی موسوم به مراتع چهار دره خسرو شیرین رخ داد که بلافاصله ماموران منابع طبیعی به منطقه اعزام شده و با همراهی مردم محلی و عوامل انتظامی، با حداقل خسارت به منابع ملی، مهار شد.

او با اشاره به آتش سوزی منطقه لای چناری امیر حاجیلو و تنگ ناربید (غمپ اسبو) روستای قادر آباد ششده شهرستان فسا، گفت: این آتش‌سوزی نیز با تلاش بی وقفه نیروهای منابع طبیعی و همکاری اعضاء ستاد مدیریت بحران شهرستان فسا و عوامل و نیروهای نظامی و انتظامی و مردم محلی مهار شد.

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس به حریق منطقه چاه پازن شهرستان نی ریز هم اشاره و با بیان اینکه آتش سوزی این منطقه نیز در کمترین زمان ممکن مهار شد، گفت: با توجه به فاصله زیاد و صعب العبور بودن منطقه‌ی مورد نظر، با همکاری بخشداری مشکان، اکیپ‌های ۱۵ نفره مردمی به محل اعزام شده و آتش را مهار کردند.

منتصری ضمن قدردانی از مردم، خصوصا جوامع محلی و دستگاه‌های همکاری کننده در این حوادث، گفت: با توجه به حساسیت عرصه های منابع طبیعی نیروهای منابع طبیعی در حالت آماده باش کامل هستند و کشیک های اطفاء حریق در شهرستان‌ها و مرکز استان آمادگی کامل برای مهار آتش‌سوزی‌های احتمالی، ایجاد شده است.

دیدگاه