آسیب به ۳۵۰ واحد مسکونی در زلزله جنوب فارس

  • 26 خرداد 1399 - 10:02
آسیب به ۳۵۰ واحد مسکونی در زلزله جنوب فارس

فرماندار شهرستان گراش گفت: در زلزله‌های اخیری که با مرکزیت بیرم حادث شده، بالغ بر ۳۵۰ واحد مسکونی بین ۲۰ تا ۶۰ درصد آسیب دیده است.

اصغر فرودی در گفت و گو با ایسنا، گفت: کانون زلزله‌های حادث شده طی روزهای اخیر جنوب فارس با مرکزیت دهستان خلیلی حادث شده و بیشترین آسیب را در ۲ دهستان خلیلی و فداغ حادث شده است.

او ادامه داد: بعد از وقوع ۲ زمین لرزه شامگاه ۲۰ خرداد، مسیر دسترسی دهستان خلیلی به مرکز شهرستان به دلیل ریزش گردنه مسدود شد که بلافاصله با حضور ماموران راهداری، عملیات بازگشایی با سرعت انجام شد.

فرودی با بیان اینکه زمین لرزه شامگاه ۲۵ خرداد، منجر به مسدود شدن مسیرهای دسترسی نشد، گفت: بعد از وقوع هر دو زمین لرزه، تنها برای مدت بسیار کوتاه چند دقیقه ای برق دهستان‌های تحت تاثیر، قطع و مجددا وصل شد.

او با یادآوری اینکه جمعیت دهستان‌های فداغ و خلیلی که مجموعا ۱۲ روستا را در بر می‌گیرد، حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر است، گفت: براثر ۳ زمین لرزه حادثه شده در روزهای ۲۰ و ۲۵ خرداد، تعداد ۳۵۰ واحد مسکونی بین ۲۰ تا ۶۰ درصد آسیب دیده است.

فرودی با اشاره به اینکه در زلزله دوم که شامگاه ۲۵ خرداد حادث شد، ۹۰ واحد مسکونی در فداغ و خلیلی، آسیب دید، گفت: زلزله اول که هم شدت بیشتری داشت و هم در فاصله نزدیکتری با سطح زمین رخ داد، خسارات بیشتری برجای گذاشت.

فرماندار شهرستان گراش با بیان اینکه مجموعا طی این سه زمین لرزه ۴ نفر در دهستان‌های مورد اشاره مصدوم شدند، گفت: قبل از این ۲۲۰ تخته چادر بین روستائیانی که خانه های آنان آسیب دیده، توزیع شده بود و اکنون هم کار توزیع ۲۰۰ تخته چادر دیگر هم آغاز شده است.

او با بیان اینکه مدیرکل بنیاد مسکن در منطقه حاضر شده و بازدیدی از وضعیت روستاها داشته است، اضافه کرد: براساس پروتکل جمعیت هلال احمر، برپایی چادر در زمان وقوع حادثه باید به شکل اردوگاهی و در یک نقطه باشد اما با توجه به شرایط کرونایی، برپایی چادر و اسکان روستائیان، به شکل کمپ و اردوگاه نیست.

فرودی گفت: خوشبختانه در این حوادث با قطع خدمات زیرساختی، نظیر برق، آب و مخابرات مواجه نشده‌ایم و پایش‌های مداوم برای ممانعت از بروز مشکلات در این زمینه انجام می‌شود.

فرماندار شهرستان گراش با اشاره به اینکه جلسه مدیریت بحران شهرستان برگزار شده است، گفت: برای دهستان خلیلی که بیشترین آسیب را دیده، ۲ پیشنهاد وجود دارد که اولین بحث مقاوم سازی منازل روستایی و دومین موضوع جابه جایی روستا است.

فرودی با تصریح اینکه موضوع جابه جایی روستا در حد پیشنهاد بوده و جنبه عملیاتی و اجرایی ندارد، گفت: برای بازسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی آسیب دیده از زلزله مبلغ ۴۰ میلیون تومان تسهیلات پیش بینی شده است.

او با بیان اینکه سال گذشته نیز با اعطای تسهیلات و با همکاری بنیاد مسکن فارس، ۴۰ واحد مسکونی در خلیلی مقاوم سازی شده بود، گفت: موضوع تسهیلات اشتغالزایی نیز در شورای مدیریت بحران شهرستان گراش و استان فارس تصویب و به هیئت دولت ارسال شده است.

فرودی خاطرنشان کرد که تمام دستگاه‌های خصوصا هلال احمر و اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان گراش، در حالت آماده باش هستند.

به گزارش ایسنا، شامگاه ۲۰ خرداد ۲ زمین لرزه با قدرتهای ۵.۱ و ۵.۷ ریشتر و شامگاه ۲۵ خرداد نیز یک زمین لرزه با قدرت ۵.۱ ریشتر در جنوب فارس حادث شد که بخش‌هایی از شهرستان‌های لارستان و گراش را تحت تاثیر قرار داد.

پیش از این فرماندار ویژه لارستان در گفت و گو با ایسنا اعلام کرده بود که اولین زمین لرزه به ۸۰ واحد مسکونی در بخش بیرم آسیب وارد کرد اما در زمین لرزه دوم، هیچ آسیبی وارد نشده است.

دیدگاه