«۱۰ درصد مردم فارس روزانه سیگار می‌کشند»

  • 25 خرداد 1399 - 8:46
«۱۰ درصد مردم فارس روزانه سیگار می‌کشند»

عبدالرسول همتی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با استناد به پیمایش ملی عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر که در سال ۹۵ انجام شده است، گفت که بالغ بر ۹.۷۵ درصد از مردم استان فارس روزانه سیگار دود می‌کنند.

همتی افزود: همچنین ۱۸.۰۹ درصد آنان به شکل منظم فست فود می‌خورند و ۵۷.۵ درصد شهروندان ساکن فارس دچار چاقی و اضافه وزن هستند.

او گفت: تغییر رفتارهای تغذیه‌ای و کاهش تحرک از یک سو و مصرف دخانیات و الکل از طرف دیگر، عوامل موثر در بروز بیماری‌های غیرواگیر است.

همتی تاکید کرد: این عوامل خطر نتیجه رفتارها و عادات شخصی افراد در سبک و شیوه زندگی است؛ رفتارهایی که خطر بیماری یا آسیب را کاهش یا افزایش می دهند و از جمله این رفتارها عادات خرید افراد است که تا حد زیادی تحت تاثیر تبلیغات قرار می گیرد.

معاون بهداشت علوم پزشکی شیراز گفت: وزارت بهداشت در راستای رسالت تامین سلامت افراد و برای صیانت از سلامت جامعه، ممنوعیت تبلیغ کالاها و اقدامات اسیب رسان سلامت را پیگیری کرده است.

او ادامه داد: بر اساس ماده ۴۸ قانون الحاق برخی موارد به قانون مقررارت مالی دولت، تبلیغ کالاها و اقدامات آسیب رسان سلامت در رسانه ها ممنوع است، همچنین بر اساس بند ج ماده ۷ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه مصادیق، این کالاها و اقدامات همه ساله از سوی کارگروهی متشکل از وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد تعیین و ابلاغ می شود.

به گفته دکتر همتی هدف از این کار، صیانت از سلامت جامعه در قبال تبلیغات این کالاها و کاهش امکان القای مصرف آنها در جامعه است.

او رویکرد وزارت بهداشت در تعیین مصادیق این کالاها و خدمات را یک رویکرد تغذیه ای عنوان کرد و گفت: معنی این رویکرد این است که افراط در مصرف این کالا ها سلامت افراد را در آینده به خطر می اندازد.

همتی بیان کرد: در لیستی که سالانه به روز رسانی می شود، مصادیقی از چند دسته اقلام خوراکی شامل فرآورده های گوشتی و غذاهای آماده مصرف، نوشیدنی ها و فرآورده های آنها، روغن ها، سایر اقلام خوراکی و همچنین دخانیات و کالاهای آرایشی به عنوان کالاهای آسیب رسان سلامت معرفی می شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در این دانشگاه نیز همه ساله لیست به روز شده به صدا و سیمای استان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری شیراز از سوی گروه بیماری های غیر واگیر دانشگاه ابلاغ می شود.

همتی خاطرنشان کرد: برای حسن اجرای این قانون در دانشگاه، نشست های متعددی با متولیان امر در شهرداری، شورای اسلامی شهر شیراز و اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی برگزار شده و موارد تخلف از اجرای قانون به شکل مستند به مسوولان و متولیان گوشزد می شود.

دیدگاه