آتش‌سوزی در ارتفاعات کوه پهن فارس مهار شد

  • 12 خرداد 1399 - 7:48
آتش‌سوزی در ارتفاعات کوه پهن فارس مهار شد

آتش‌سوزی در پوشش گیاهی ارتفاعات کوه پهن واقع در حد فاصل شهرستان‌های کازرون و فراشبند که مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس از آن به عنوان بزرگترین حریق در منابع طبیعی این استان در سال ۹۹ یاد کرده، پس از ۷۲ ساعت (سه روز) به طور کامل مهار شد.

شهرام منتصری مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس اظهار داشت: این آتش سوزی شامگاه پنجشنبه (نهم خرداد ۹۹) در ارتفاعات کوه‌ پهن، حد فاصل شهرستان‌های کازرون و فراشبند آغاز شد که متعاقب آن نیروهای امدادی به منطقه یاد شده اعزام شدند و با انجام عملیات گسترده، این حریق پس از ۷۲ ساعت به طور کامل کنترل و مهار شد.

شهرام منتصری ادامه داد: بر اساس گزارش کارشناسان منابع طبیعی فارس، علت اصلی شروع این آتش‌سوزی، وقوع رعد و برق‌های پی در پی در منطقه اعلام شده است و در این حادثه بخش‌هایی از عرصه‌های مرتعی شهرستان‌های کازرون و فراشبند طعمه حریق شد.

وی افزود: سخت گذر بودن منطقه آتش‌سوزی، وزش باد شدید و همچنین پوشش انبوه علف‌های یک ساله و نیز وجود گونه‌های درختی و درختچه‌ای از دلایل عمده گسترش سریع آتش در منطقه نام برده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس بیان داشت: بر اساس مشاهدات میدانی، از ابتدای سال ۹۹ تاکنون، این آتش سوزی بزرگترین حریقی است که در عرصه‌های منابع طبیعی این استان رخ داده که وسعت دقیق این آتش سوزی پس از بررسی دقیق کارشناسان اعلام خواهد شد.

به گفته منتصری، در عملیات فرونشاندن این آتش، علاوه بر نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان‌های کازرون و فراشبند، نیروهای گروه امداد طبیعت اداره کل منابع طبیعی استان فارس، نیروی انتظامی، بسیج، فرمانداری ۲ شهرستان نام برده، نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر، جهاد کشاورزی، دامپزشکی، آموزش و پرورش، دهیاری و نیز دامداران و مرتعداران روستاهای همجوار نقش بسزایی داشتند.

شهرستان‌های کازرون و فراشبند در فاصله ۱۲۰ و ۱۶۴کیلومتری جنوب غرب شیراز واقع شده‌اند.

دیدگاه