اخطار دادستان شیراز درباره تلاقی پساب فاضلاب با قنات قره‌پیری

  • 06 خرداد 1399 - 7:29
اخطار دادستان شیراز درباره تلاقی پساب فاضلاب با قنات قره‌پیری

حیدرآسیابی، دادستان شیراز درباره تلاقی پساب فاضلاب با قنات قره‌پیری اخطار داد. قره‌پیری از جمله قنات‌های قدیمی شیراز است.

سومین جلسه بررسی مشکلات فاضلاب شیراز و صدرا در دفتر دادستانی شیراز برگزار و بر جلوگیری بموقع از تلاقی پساب فاضلاب تصفیه خانه قدیمی صدرا با قنات مشهور به قره پیری و نیز ایجاد زمینه های مدیریت فاضلاب در این دو شهر تاکید شد.

دادستان شیراز در سومین جلسه بررسی مشکلات فاضلاب شیراز و صدرا گفت : رفع تلاقی پساب تصفیه‌خانه قدیمی شهر صدرا با قنات مشهور به قره پیری باید در اولویت کار قرار گیرد و نباید حتی یک قطره پساب بعد از اتمام مهلت یک‌ماهه اعطایی وارد این قنات شود و امیدواریم موضوع بدون تشکیل پرونده قضایی مرتفع شود.

او با اشاره به اینکه تکمیل تصفیه‌خانه شهر صدرا در ارتقای کیفیت بهداشت این شهر و مراقبت از سلامت شهروندان نقش بسزایی دارد بیان کرد: پس از طی دو نوبت بازدید میدانی از تصفیه‌خانه‌های شهرستان شیراز و شهر صدرا و پیگیری مشکلات مرتبط با فاضلاب شهری، معضل اعتباری و قراردادی طرح برای تکمیل تصفیه‌خانه جدید در فاز یک شهر صدرا حل ‌و فصل شده است.

آسیایی تصریح کرد: بهره‌‌برداری از این تصفیه‌خانه در بازیابی فاضلاب شهری و بازگردان پساب حاصل از تصفیه به چرخه استفاده برای مصارف صنعتی، آبیاری درختان غیرمثمر و فضای سبز می‌تواند بخشی از مشکلات ناشی از کمبود آب را نیز جبران کند.

دادستان شیراز ادامه داد: مدیریت و پیگیری معضلات ناشی از فاضلاب شهری شهرستان شیراز و شهر صدرا بر عهده اداره آب و فاضلاب شهرستان شیراز قرار دارد و اداره کل حفاظت محیط‌زیست و مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیز در این زمینه وظایف نظارتی دارند که در صورت مشاهده جرم باید مراتب را برای برخورد قانونی و رسیدگی ، به مراجع قضایی اعلام کنند.

او برگزاری جلسات و پیگیری برای رفع مشکل با مذاکره را یک فرصت برای دستگاه متولی دانست و افزود: در صورت مشاهده هرگونه اهمال و سهل‌انگاری در انجام وظایف قانونی طبق برنامه زمانی مقرر، مطابق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی با تهدیدکنندگان علیه بهداشت عمومی برخورد می شود.

آسیایی اضافه کرد: دستگاه‌ها باید تلاش کنند با همکاری و تعامل مشکلات را حل‌وفصل کنند و اجازه ندهند حادثه‌ای رخ دهد تا آن‌ها در کنار یکدیگر قرار گیرند.

دادستان شیراز اظهار کرد: شهرداری صدرا گام های خوبی برای پیش‌خرید پساب حاصل از تصفیه‌خانه این شهر برداشته و در حال توافق نهایی با شرکت آب و فاضلاب شهرستان شیراز بوده که شهرداری شیراز نیز برای پیش‌خرید مازاد پساب تصفیه‌خانه اعلام آمادگی کرده است.

او تاکید کرد: با بهره‌برداری از این تصفیه‌خانه گامی مهم در صیانت از منابع آبی و رفع معضلات بهداشتی ناشی از فاضلاب شهر صدرا برداشته می شود.

بر اساس این گزارش در ادامه جلسه موضوع ایجاد تصفیه‌خانه محلی شماره ۲ برای فاز ۲ شهر صدرا از سوی شرکت عمران صدرا ظرف شش ماه آینده و همچنین برنامه‌ریزی شرکت آب و فاضلاب شیراز برای ساخت تصفیه‌خانه در فاز ۲ صدرا مورد تاکید قرار گرفت.

بهمن بهروزی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز نیز در این جلسه اعلام کرد، در اجرای مصوبات جلسات قبلی دادستانی، مشکل دفع فاضلاب پایگاه هوایی، فرودگاه و شهرک‌های مسکونی جنوب کمربندی شیراز مرتفع و به شبکه فاضلاب شهری متصل شده است.

او از مرتفع شدن معضل دفع فاضلاب خام به رودخانه چنار راهدار طی یک ماه آینده خبر داد.

سومین جلسه بررسی مشکلات فاضلاب شهرستان شیراز و شهر صدرا به ریاست دادستان شیراز و با حضور معاون دادستان در صیانت از حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم ، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس، شهردار صدرا، مدیرعامل شرکت عمران شهر صدرا، مدیرعامل آبفا شهرستان و قائم‌ مقام شهردار شیراز برگزار شد.

دیدگاه