۳۰ مورد آتش سوزی در منابع طبیعی فارس

  • 31 اردیبهشت 1399 - 8:12
۳۰ مورد آتش سوزی در منابع طبیعی فارس

شهرام منتصری، مدیرکل منابع طبیعی استان فارس گفت: در ۲ ماه ابتدایی امسال ۳۰ مورد آتش‌سوزی در ۶۲ هکتار از مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی استان فارس رخ داده است.

منتصری در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم افزود: در سال گذشته ۲۶۱ مورد آتش‌سوزی در ۵۶۱ هکتار در عرصه‌های منابع طبیعی استان رخ داده بود، گفت: امسال با توجه به بارندگی‌ها تراکم علوفه‌ها و پوشش گیاهی بیشتر شده و احتمال آتش‌سوزی بیشتر است.

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس با اشاره به برگزاری جلسات مختلف برای کاهش خسارت ناشی از آتش‌سوزی‌ها افزود: آمادگی و همکاری خوبی میان دستگاه‌های اجرایی به ویژه در شهرستان‌ها و کانون‌های احتمالی آتش‌سوزی به وجود آمده و همین امر نیز سبب شد که خسارت در آتش‌سوزی‌های امسال زیاد نباشد.

منتصری با اشاره به شهرستان‌های درگیر آتش‌سوزی بیان کرد: تاکنون در شهرهای کازرون، گراش، زرین دشت، لارستان، لامرد، مهر و فراشبند آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی رخ داده که در این میان شهرهای کازرون، گراش و فراشبند بیشترین میزان آتش‌سوزی را داشته‌اند.

وی گفت: از استان و سازمان منابع طبیعی درخواست اعتبار کرده‌ایم و در صورت تخصیص این اعتبارات و مجهز شدن یگان‌های حفاظت می‌توان درصد آتش‌سوزی‌ها را کاهش داد.

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس بر ضرورت وجود هواپیمای آبپاش در این استان تاکید و خاطرنشان کرد: استان فارس با توجه به سابقه‌ای که در زمینه آتش‌سوزی منابع طبیعی دارد، به هواپیمای آبپاش نیاز دارد و این موضوع می‌تواند تا حد بسیار زیادی خسارت ناشی از آتش‌سوزی را کاهش و زمان اطفای حریق را به حداقل برساند.

منتصری اظهار داشت: قابلیت تغییر در برخی از هواپیماها وجود دارد که با طراحی تبدیل به هواپیمای آبپاش شود و این موضوع نیاز به یک عزم ملی دارد چراکه در سطح کشور نیز هواپیمای آبپاش وجود ندارد.

وی در پایان اعلام کرد که خسارت ناشی از آتش‌سوزی در امسال و سال گذشته بیشتر متوجه علوفه‌ها و پای درختان بوده و درختان جنگلی استان خسارت جدی ندیده‌اند.

در ایران تجهیزاتی مانند هواپیمای آب پاش برای مهار آتش در جنگل‌ها و منابع طبیعی وجود ندارد.

دیدگاه