ضدعفونی مدارس فارس برای بازگشایی از ۲۷ اردیبهشت

  • 26 اردیبهشت 1399 - 12:59
ضدعفونی مدارس فارس برای بازگشایی از ۲۷ اردیبهشت

محمدعلی زارعی، رییس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش فارس گفت: ضدعفونی دوباره مدارس برای بازگشایی این مکان‌های آموزشی طبق پروتکل‌های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز درحال انجام است.

محمدعلی زارعی افزود: بر اساس دستورالعمل همه مدارس موظف به ضدعفونی هستند و هیچ مدرسه‌ای نباید در این مساله سهل‌انگاری کند؛ ضمن اینکه اعتبار این موضوع به حساب ادارات ۵۹ ناحیه،شهرستان و منطقه استان واریز شده است که مشمول همه مدارس می‌شود.

مدارس در سراسر ایران به دلیل شیوع کرونا از هفته اول اسفند ۱۳۹۸ تعطیل شد و در حال حاضر نیز با وجود ادامه همه‌گیری کرونا، قرار است از ۲۷ اردیبهشت مدارس باز شود اما حضور دانش‌آموزان در مدرسه اجباری نیست.

رییس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه همه مدارس جز مدارس شبانه‌روزی و استثنایی بازگشایی می‌شود، افزود: دستورات لازم برای رعایت موارد بهداشتی، پیش، در حین حضور و پس از تعطیلی مدارس به این مکان‌ها ارسال شده است و مدیران موظف‌اند بر مبنای آن عمل کنند.

وی ادامه داد: حضور دانش‌آموزان در مدارس اجباری نیست، مراقبان سلامت در مدارس باید آموزش‌ها و تذکرات لازم در خصوص نحوه حضور در مدرسه و جلوگیری از دست‌دادن و روبوسی‌کردن، همچنین رعایت همه موراد پیشگیری را به دانش‌آموزان آموزش دهند.

رییس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش فارس اظهارداشت: مدارس باید در امر ضدعفونی به شیوه‌نامه‌های ارائه شده توجه کنند، استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده نباید به صورت خودسرانه انجام شود چراکه ممکن است باعث بروز بیماری‌های تنفسی و حساسیت در دانش‌آموزان شود.

زارعی همچنین بهره‌گیری از شرکت‌های خصوصی برای ضدعفونی را منوط به استعلام از حراست و اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش دانست وگفت: مقابله با شیوع بیماری کرونا باید به‌صورت زنجیروار در همه ارکان جامعه صورت گیرد، این اقدام همدلانه و همه‌جانبه موجب کنترل بیماری می‌شود.

وزارت آموزش و پرورش، دستورالعمل بازگشایی مدارس و نحوه برگزاری امتحانات پایان سال را چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۹ به ادارات کل آموزش و پرورش ابلاغ کرد.

بر این اساس با توجه به مصوبه ستاد ملی مدیریت و کنترل بیماری کرونا، همه مدارس ابتدایی و متوسطه به جز مدارس استثنایی با هدف رفع اشکال و ارائه خدمات آموزشی به آن دسته از دانش‌آموزانی که به هر دلیلی موفق به دریافت آموزش‌های درسی غیرحضوری نشده‌اند، با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از ۲۷ اردیبهشت به مدت یک ماه دایر می‌شوند.

همچنین تمهیدات لازم برای ضدعفونی، آماده‌سازی مدارس قبل از بازگشایی، رعایت فاصله اجتماعی، حضور مدیران، عوامل اجرایی و آموزشی بر اساس برنامه هفتگی در هفته اول بازگشایی، استمرار آموزش‌های غیرحضوری، بررسی وضعیت تحصیلی و یادگیری دانش آموزان توسط معلمان، ارزشیابی غیرحضوری از درس تربیت‌بدنی، تشکیل شورای مدرسه با هدف بررسی وضعیت موجود دانش آموزان و تعیین نحوه ارائه آموزش‌ها در موارد لازمه و تصمیم‌گیری در خصوص ارزشیابی پایانی و بررسی اعتراضات دانش آموزان به ارزشیابی پایانی و تصمیم‌گیری در خصوص سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان، از موارد مشترک دوره‌های تحصیلی مندرج در این دستورالعمل است که باید در مدارس اجرایی شود.

دیدگاه