طرح آتش‌نشانی شیراز برای مقابله با آتش‌سوزی در باغ‌ها

  • 25 اردیبهشت 1399 - 9:53
طرح آتش‌نشانی شیراز برای مقابله با آتش‌سوزی در باغ‌ها

محمدهادی قانع، رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز گفت: طرحی جامع با عنوان “حافظان شهر من” برای جلوگیری از بروز آتش سوزی در باغ‌ها، فضای سبز و مراتع این شهر تهیه شده که از اول خرداد ۹۹ اجرای آن آغاز خواهد شد و تا سی و یکم شهریور ادامه خواهد داشت.

قانع در جمع خبرنگاران افزود: در سال جاری شاهد بارندگی‌های خوبی بودیم که تا نیمه نخست اردیبهشت ماه جاری ادامه داشت و از طرفی دیگر بیم آن می‌رود که حوادث آتش سوزی به دلیل پوشش‌های گیاهی متراکمی که به وجود آمده در شیراز افزایش یابد.

وی ادامه داد: با توجه به این موضوع، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز اقدام به تهیه طرحی جامع با عنوان “حافظان شهر من” کرده که هدف آن پیشگیری و مقابله با آتش‌سوزی های منابع طبیعی کلانشهر شیراز است.

قانع اضافه کرد: در قالب این طرح که شامل ۶ محور از جمله پیش‌بینی و پیش‌آگاهی است، کارشناسان پیشگیری و پرسنل عملیاتی سازمان آتش نشانی شیراز که در ایستگاه‌های سطح شهر حضور دارند از همه باغ‌ها، فضای سبز و عرصه‌های منابع طبیعی بازدید و نقاط پُرخطر و پَُرحادثه شیراز را شناسایی می‌کنند.

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز اظهار داشت: محور بعدی این طرح، آموزش است که در قالب آن آموزش های لازم توسط مربیان توانمند به پرسنل سازمان آتش‌نشانی و سایر سازمان‌های ذی‌ربط مانند منابع طبیعی، محیط زیست، جهاد کشاورزی و در بخش وسیع تر با تهیه کلیپ‌ها، پوستر و بروشور به شهروندان ارائه خواهد شد.

وی، بر انجام اقدامات پیشگیرانه در این زمینه تاکید و بیان کرد: پیگیری‌های لازم برای جلوگیری از بروز آتش‌سوزی در نقاط پُر خطر شیراز انجام خواهد شد و از جمله این اقدامات، از بین بردن پوشش های گیاهی مانند علف‌های هرز است که ممکن است موجب آتش‌سوزی شود.

به گفته قانع، در عرصه‌های منابع طبیعی شیراز نیز اقداماتی از جمله تهیه آتش بُرها و استقرار تجهیزات لازم در حال انجام است.

وی، کشف حریق را یکی دیگر از مراحل اجرایی طرح یاد شده دانست و افزود: اقدامات مناسب برای شناسایی سریع آتش‌سوزی‌هایی که در سطح منابع طبیعی و مراتع انجام می‌شود در دستور کار قرار گرفته است.

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز ادامه داد: اطفای حریق، یکی دیگر از محورهای این طرح است که با تهیه تجهیزات، ارائه آموزش‌های لازم و چیدمان مناسب نیروها صورت می‌گیرد و اینکه آتش‌نشانان باید در کمترین زمان ممکن به محل حادثه اعزام شوند و از خسارت بیشتر جلوگیری و حریق را سریعا مهار کنند.

قانع، مرحله آخر این طرح را اقدامات بعد از مهارآتش سوزی عنوان کرد و گفت: لکه‌گیری و اطمینان از خاموش شدن کامل آتش در منابع طبیعی از جمله موارد این مرحله است.

او بیان کرد: طرح جامع “حافظان شهر من” از یکم خردادماه ۹۹ در محدوده عملیاتی باغ‌ها، فضای سبز و مراتع سطح شهر شیراز آغاز می‌شود و تا سی و یکم ادامه خواهد داشت.

در منطقه قصردشت، مهدی‌آباد، محمودیه، کوه دراک، بولوار چمران شیراز و… باغات گسترده‌ای وجود داشته که در دهه‌های اخیر برخی از این باغ‌ها یا تخریب شده و جای آن ساختمان‌سازی شده و یا بر اثر آتش‌سوزی از بین رفته‌اند.

بر اساس اعلام مسئولان، سطح زیرکشت باغ‌های شیراز در یک قرن اخیر به سه هزار و ۵۰۰ هکتار می‌رسیده اما در سال‌های اخیر به کمتر از ۱۴۰۰ هکتار کاهش یافته است.

کار‌شناسان می‌گویند این باغات ریه تنفسی شیراز به شمار می‌روند که با تخریب تدریجی آن‌ها، هوای شیراز نیز دستخوش تغییرات خواهد شد.

دیدگاه