اقدامات پژوهشی برای کنترل اضطراری گلسنگ‌ها در تخت‌جمشید

  • 20 اردیبهشت 1399 - 10:45
اقدامات پژوهشی برای کنترل اضطراری گلسنگ‌ها در تخت‌جمشید

حمید فدایی، مدیر مجموعه جهانی تخت جمشید در خصوص گلسنگ‌ها در این بنای تاریخی گفت: به دنبال آن هستیم که علاوه بر انجام کارهای پژوهشی برای کنترل اضطراری این گلسنگ‌ها نیز اقداماتی انجام شود زیرا اگر به حال خود رها شوند رشد مضاعفی خواهند داشت.

فدایی در گفت و گو با خبرگزاری مهر افزود: از مدت‌ها قبل طرح مشترکی با ایتالیا برای پیشگیری از گسترش گلسنگ‌ها در مجموعه جهانی تخت جمشید انجام شد و این طرح همچنان ادامه دارد.

مدیر مجموعه جهانی تخت جمشید گفت: در این میان با مطالعات انجام شده گروه‌های زیادی از این گلسنگ‌ها شناسایی شد اما فراوانی آن بسیار است از این رو شناسایی آن همچنان ادامه دارد.

فدایی اظهار کرد: البته طی سال گذشته با اقدامات انجام شده تا حد قابل توجهی از افزایش این گلسنگ‌ها جلوگیری شد اما با این وجود بازهم وضعیت نگران کنننده است و باید روش‌های علمی برای از بین بردن این گلسنگ‌ها بکار گرفته شود.

وی از گلسنگ‌ها به عنوان یک دغدغه در مجموعه جهانی تخت جمشید یاد کرد و ادامه داد: اگر برای از بین بردن و کنترل آنها اقدام نشود به طور حتم این گلسنگ‌ها می‌توانند خطرساز بوده و برای نقوش مشکلاتی را به وجود آورند.

فدایی افزود: گلسنگ‌ها یکی از عوامل فرسایش به شمار می‌روند و بر اساس نظریه کارشناسان گلسنگ‌ها در فرسایش بناهای سنگی تأثیر اساسی دارند از این رو همواره به عنوان یک دلیل تهدید کننده برای این بناها به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: هر اقدامی در حوزه حفاظت از مجموعه جهانی تخت جمشید باید بر پایه شناخت باشد و اگر بر پایه مطالعه و شناخت نباشد نه تنها موفق نخواهیم بود بلکه به توسعه و رشد آن نیز کمک کرده ایم.

تخت جمشید یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی به جای مانده از دوران هخامنشی (۵۵۰ تا ۳۳۰ پیش از میلاد) است که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده.

طی چند سال گذشته علاوه بر رویش علف‌های هرز در این بنای تاریخی یکی دیگر از موضوعاتی که هموراه به عنوان معضلی برای این بنای سنگی به شمار می‌رود وجود گلسنگ در مجموعه جهانی تخت جمشید است.

بر اساس آخرین مطالعاتی که در این مجموعه جهانی در رابطه با گلسنگ‌ها انجام شد حدود ۱۰۰ نمونه گلسنگ در تخت جمشید شناسایی شد که هرکدام در محو کردن نقوش و کتیبه‌های این بنای عظیم جهانی نقش تأثیرگذاری دارند. در این میان برخی از کارشناسان بر این باورند که اگر این گلسنگها کنترل نشوند می‌توانند ظرف ۶۰ سال نقوش و کتیبه‌ها را محو کنند.

دیدگاه