زلزله ۵٫۱ ریشتری تهران را لرزاند

  • 19 اردیبهشت 1399 - 7:56
زلزله ۵٫۱ ریشتری تهران را لرزاند

در پی وقوع زلزله ۵.۱ ریشتر در تهران و چند پس لرزه، مقام‌های مسئول از اعلام آباده باش اورژانس و نیروهای امدادی و اعزام گروه‌های ارزیاب به منطقه مرکزی زلزله در دماوند خبر دادند و به مردم توصیه کردند که همچنان در بیرون از منازل‌شان بمانند.

این زلزله‌ در نخستین ساعات بامداد جمعه ۱۹ اردیبهشت رخ داد. این زلزله باعث خروج مردم از خانه‌ها شد.

علی مرادی، رییس مرکز لرزه نگاری کشور، با اشاره به وقوع ده‌ها زلزله کوچک‌تر پس از زلزله ۵.۱ ریشتری استان تهران، گفت که «قدرت بزرگترین زلزله بعد از زلزله ۵.۱ ریشتری ۳.۹ ریشتر بوده اما با توجه به آمار پس‌لرزه توصیه می‌کنیم مردم مراقب باشند.»

مرادی با تاکید پس‌لرزه‌های زیادی تاکنون ثبت شده و در ساعات اولیه نگران بودیم اما الان روند کاهشی است، گفت که «ما انتظار پس لرزه ۴ ریشتری را هم داریم و اصولا زلزله قابل پیش‌بینی نیست اما روند پس لرزه‌ها نشان از کاهشی بودن آن دارد.»

او گفت: «این زمین لرزه مربوط به فعالیت قله دماوند نبوده و خوشبختانه براساس نظر کارشناسان ساز و کار این زمین لرزه با آتشفشان متفاوت است و کاملا و با اطمینان می‌گوییم رویداد رخ داده فقط مرتبط با گسل مشا است.»

رییس مرکز لرزه نگاری گفت که این زمین لرزه در نزدیکی گسل مشا و امامزاده هاشم و روستای مشا بوده است و اضافه کرد که «گسل مشا از فیروزکوه شروع شده و در ادامه از منطقه دماوند و رودهن عبور کرده و در شرق به سمت بالا می‌رود. این گسل از منطقه مشا رد شده و تا استان البرز هم ادامه دارد.»

جان‌باختن دو نفر به دنبال زلزله

پیرحسین کولیوند، رییس اورژانس کشور از جان‌باختن دو نفر بر اثر زلزله استان تهران خبر داد. به گفته او یک مرد ۶۰ و یک زن ۲۱ ساله در حادثه زلزله تهران حین فرار و بر اثر بروز ترس شدید جان‌باختند.

همزمان حمیدرضا خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت که «تاکنون بیست و سه نفر بر اثر این زلزله و اغلب حین فرار در لحظه وقوع زلزله مصدوم شده‌اند.»

دیدگاه