کرونا در فارس؛ شناسایی ۱۷ مورد مشکوک به کرونا در میان معتادان

  • 18 اردیبهشت 1399 - 18:25
کرونا در فارس؛ شناسایی ۱۷ مورد مشکوک به کرونا در میان معتادان

مدیرکل بهزیستی استان فارس گفت: مراکز گذری کاهش عوارض و آسیب‌های اجتماعی موسوم به “D.I.C ” از آغاز شیوع کرونا تاکنون، ۱۷مورد مشکوک به این بیماری را در میان معتادان متجاهر این استان شناسایی کرده‌اند.

سید محمدصادق کشفی‌ نژاد با اشاره به اینکه مراکز گذری کاهش عوارض و آسیب‌های اجتماعی، با هدف کاهش عوارض بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی مصرف مواد مخدر و رفتارهای پُرخطر بیماران فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: در این مراکز به معتادان با رفتارهای پُرخطر، خدمات کاهش آسیب مانند سرنگ، وسایل پیشگیری جنسی، پد الکلی، وسایل پانسمان، وسایل بهداشتی و یک وعده غذای گرم عرضه می‌شود.

وی افزود:در شیراز، ۱۳ مرکز کاهش آسیب گذری و سرپناه شبانه در مناطق آسیب‌پذیری همچون مهدی‌آباد (کتس‌بس)، محله سعدی، گلکوب، محله بیات، خیابان تیموری (سید ذوالفقار)، ولیعصر(عج)، شاهداعی‌الله، کوزه‌گری و شهرک بهار فعال است.

کشفی‌نژاد ادامه داد:افزون بر این، ۹ تیم سیار و سه تیم «موبایل‌ون» نیز در پاتوق‌های تجمع معتادان کارتن خواب مانند بازارچه فیل، چهارراه مشیر، آستانه، حجت‌آباد، بولوار طلاییه، بولوار پرتو، فرگاز، سنگ سیاه، قبرستان قدیم، سه راه مدبر، دروازه اصفهان و دروازه کازرون به‌صورت مداوم به آموزش و توزیع اقلام بهداشتی می‌پردازند.

مدیرکل بهزیستی فارس همچنین با اشاره به گزارش عملکرد این اداره در پشتیبانی از مراکز کاهش آسیب و مراکز اقامتی میان‌مدت معتادان متجاهر، گفت: از بدو شیوع و همه‌گیری کرونا با رعایت دستورالعمل‌های تعیین شده، علاوه بر ارائه آموزش‌های لازم برای تمام کارکنان این مراکز در زمینه پیشگیری از کرونا، اقداماتی صورت گرفته است.

وی افزود: با توجه به عدم اجرای طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر به دلیل همه‌گیری کرونا و در نتیجه فعال‌شدن پاتوق‌های معتادان و نیز افزایش احتمال خطر ابتلا در این گروه و همچنین سرایت آن به سایر شهروندان، تیم‌های سیار و موبایل ون‌ها به‌صورت مداوم به پاتوق‌ها و مکان‌های تجمع معتادان سرکشی می‌کنند.

کشفی‌نژاد اظهار داشت: در همین زمینه، پایش و غربالگری معتادان متجاهر، جداسازی و ارجاع افراد مبتلا به کرونا به مرکزهای درمانی، آموزش پیشگیری از کرونا، تاکید بر رعایت اصول بهداشتی لازم، توزیع اقلام حفاظتی مانند مواد ضدعفونی‌کننده، دستکش و ماسک، تهیه و توزیع غذای گرم بین این افراد و ضدعفونی مکان‌های آنها صورت گرفته است.

وی افزود: بهزیستی استان فارس، موفق به جلب نظر و جذب خیران و نهادهای مردم نهاد برای جبران و تامین کمبود اقلام بهداشتی و حفاظتی و سایر موارد و امکانات لازم در این زمینه شده است.

کشفی‌نژاد اعلام کرد: تاکنون ۱۹هزار و ۸۰۰ جفت دستکش، ۱۷هزار و ۶۰۰ عدد ماسک، ۲هزار و ۴۸۰ لیتر مواد ضدعفونی کننده، بیش از ۴۰ عدد گان و ۳۹ عدد تب سنج در این راستا تهیه و در اختیار افراد قرار گرفته است و افزون بر این بیش ۱۰هزار دست غذای گرم بین معتادان متجاهر توزیع شده است.

مدیرکل بهزیستی فارس ادامه داد: همچنین برای بیمارانی که از پیش از شیوع کرونا در این مراکز بستری شده بودند، ‌تاکنون ۵۷ میلیون ریال به هر مرکز اقامتی میان‌مدت یا کمپ ترک اعتباد فارس برای پیشگیری از شیوع کرونا، تهیه مواد ضدعفونی و خرید اقلام حفاظتی اختصاص یافته است.

متجاهر به کسی گفته می‌شود که کاری خلاف را آشکارا و بی پرده انجام دهد.

دیدگاه