مخالفت برخی خانواده‌ها در جنوب فارس با واکسیناسیون

  • 14 اردیبهشت 1399 - 8:13
مخالفت برخی خانواده‌ها در جنوب فارس با واکسیناسیون

رییس گروه مبارزه با بیماریهای واگیر دانشکده پزشکی لارستان فارس گفت: رواج طب سنتی و گرایش مردم به آن باعث شده که با ایمن سازی و واکسیناسیون کودکان و اطفال در برخی مناطق مخالفت و حتی مقابله شود که این موضوع باعث از بین رفتن دستاوردهای با ارزش ایمن سازی در حوزه سلامت می‌شود.

خلیل صفری رییس گروه مبارزه با بیماریهای واگیر معاونت بهداشتی دانشکده پزشکی لارستان با اشاره به نوع مخالفت ها در بین برخی خانواده واکسیناسیون را اقدام بسیار مهم و با ارزشی دانست که به وسیله آن با هزینه کم می‌توان از ابتلاء به بیماریهای عفونی جلوگیری کرد.

صفری با بیان اینکه با اجرای برنامه واکسیناسیون همگانی در جهان، شیوع بسیاری از بیماریهای خطرناک در بین شیرخوارگان، کودکان و بالغین کاهش بارزی پیدا کرده است گفت: بطوریکه  اکنون شیوع بیماریهای خطیری چون دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، سرخک و فلج اطفال با واکسیناسیون همگانی با موفقیت کنترل و در بسیاری از کشورها عملاً به حداقل میزان خود رسیده است، یا بیماری آبله که با واکسیناسیون همگانی و پیگیری جهانی ریشه کن شده است.

رییس گروه مبارزه با بیماریهای واگیر معاونت بهداشتی دانشکده پزشکی لارستان اضافه کرد: هرساله در هفته آخر آوریل- پنجم تا یازدهم اردیبهشت- سازمان جهانی بهداشت از همه کشورهای عضو درخواست می کند تا حداکثر تلاش شان را برای کاهش مرگ و میر اطفال به کار بگیرند. هدف طرح گسترش ایمن سازی واکسینه کردن تمام کودکان زیر ۵ سال علیه بیماری های قابل پیشگیری نظیر سرخک ، دیفتری ، کزاز ، سیاه سرفه ، فلج اطفال و گروهی دیگر از بیماری های مهلک است.

وی اضافه کرد: چون حذف بیماری فلج اطفال و حذف بیماری کزاز نوزادی و سرخک و کنترل بیماریهای هپاتیت B و سل و سایر بیماریهای قابل پیشگیری با واکسن می شود، که زحمات و تلاش های بسیار زیادی برای بدست آوردن آن در شرایط بسیار سختی همچون ارسال تیم های سیاری به اقصی نقاط این شهرستان در آب و هوای سرد زمستان و بسیار داغ تابستان کشیده شده است.

رییس گروه مبارزه با بیماریهای واگیر معاونت بهداشتی دانشکده پزشکی لارستان اظهار امیدواری کرد که با همکاری اولیاء و تلاش‌های  نیروهای بهداشتی بتوان با انجام برنامه واکسیناسیون به صورت منظم و صحیح به سطح پوشش بالایی برسیم و ایمنی جامعه را افزایش دهیم.

شهرستان لارستان در فاصله ۳۳۸ کیلومتری جنوب فارس قرار دارد.

دیدگاه