تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024

جلوگیری از تجاوز به حریم ۴ رودخانه شمالی فارس

  • 05 اردیبهشت 1399 - 8:24
جلوگیری از تجاوز به حریم ۴ رودخانه شمالی فارس

علی‌محمد شبانی، رئیس اداره امور آب شهرستان خرمبید در شمال فارس گفت: رودخانه‌های ساریخان،خرمی و گرداب خرمبید با نصب دیوارگذاری‌های غیرفانونی و با دپوی نخاله‌های ساختمانی دستخوش تصرف شده بودند که با حضور گروه‌های گشت و بازرسی سواحل و رودخانه‌های استان این تصرفات برطرف شد.

علی‌محمد شبانی افزود: رودخانه ساریخان با نصب دیوار ۵۰ متری در بستر آن و رودخانه خرمی با نصب‌دیوار غیرقانونی۴۰ متری در بستر دچار تصرف شده بودند.همچنین دپوی نخاله‌های ساختمانی، تصرف ۳۶۰ متری حریم رودخانه گرداب را به دنبال داشت.

وی بیان کرد: به منظور رفع این تصرفات، گروه‌های گشت و بازرسی آب منطقه‌ای استان با هماهنگی دستگاه قضایی و همکاری نیروی انتظامی وارد عمل شدند و دیوارگذاری‌های غیرقانونی را تخریب و بستر رودخانه‌ها را آزاد کردند. دپو نخاله‌های ساختمانی هم از حریم رودخانه گرداب جمع آوری و حریم رودخانه آزاد شد.

رئیس اداره امور آب شهرستان خرمبید افزود: تصرف رودخانه‌ها با نصب دیوار در حریم آنها جرم تلقی می‌شود و کارشناسان گشت و بازرسی آب منطقه‌ای فارس تلاش چشمگیری در جلوگیری از این تصرفات غیرقانونی دارند و خاطیان را به دستگاه قضایی معرفی می‌کنند.

محمدرضا احمدی رئیس اداره امورآب شهرستان‌های بوانات و سرچهان نیز با بیان اینکه در شهرستان بوانات هم رودخانه اعظم دستخوش برداشت غیرمجاز مصالح شده بود، اظهار داشت: عملیات جلوگیری از برداشت غیرمجاز مصالح شن و ماسه از حریم و بستر رودخانه اعظم توسط گروه‌های گشت و بازرسی این اداره و با همکاری دستگاه قضایی و همکاری نیروی انتظامی انجام شد.

احمدی بیان کرد: در جریان این عملیات یک دستگاه لودر و یکدستگاه کمپرسی حین برداشت غیرمجاز توقیف و به پارکینگ انتقال داده شد.

وی تاکید کرد: برداشت منابع شن و ماسه از بستر رودخانه موجب به هم ریختگی ساختار اصلی رودخانه می‌شود و می‏تواند زمینه ساز بلایایی همچون سیل و به خطر افتادن زندگی ساکنان اطراف رودخانه‌ها شود و به همین خاطر این برداشت‌ها غیرقانونی و جرم تلقی می‌شود و برخوردهای قضایی را به دنبال دارد.

دیدگاه