آغاز کوچ بهاره‌ عشایر فارس

  • 02 اردیبهشت 1399 - 12:53
آغاز کوچ بهاره‌ عشایر فارس

روح‌الله بهرامی، مدیرکل امور عشایر استان فارس، با اشاره به آغاز کوچ بهاره عشایر این استان با تاخیر یک‌ماه گفت: با توجه به گرم شدن هوا در مناطق قشلاقی، خشک شدن مراتع و وجود حشرات، امکان تداوم حضور عشایر در این مناطق و ادامه تاخیر در انجام کوچ ممکن نبود.

روح‌الله بهرامی افزود: بر همین اساس عشایر این استان در هفته جاری مراتع مناطق قشلاقی را به سمت مناطق ییلاقی ترک خواهند کرد.

وی ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا این کار با رعایت همه اصول بهداشتی انجام می‌شود و به عشایر نیز توصیه شده حتی المقدور به جای کوچ زمینی، کوچ با خودرو را داشته باشند.

او اظهار داشت: از مجموعه‌هایی مانند ارتش، سپاه و نیروی انتظامی نیز تقاضا شده که در صورت امکان خودرو‌هایی را برای جا به جایی عشایر از مناطق قشلاقی به ییلاقی در اختیار امور عشایر استان قرار دهند.

مدیرکل امور عشایر فارس اضافه کرد: توصیه ما این است که عشایر دام خود را نیز به وسیله خودرو جا به جا کنند.

بهرامی گفت: با توجه به گستردگی مناطق عشایری و پراکندگی عشایر و همچنین ارائه آموزش‌های بهداشتی، تاکنون هیچ موردی از تست مثبت ابتلا به بیماری کرونا در میان عشایر این استان گزارش نشده است.

وی تصریح کرد: به منظور حمایت از عشایر استان در این شرایط، پیشنهاد کمک به خانوار عشایر استان مطرح شده که این موضوع هنوز قطعی نیست و این پیشنهاد توسط استاندار فارس در سازمان برنامه و بودجه کشور در حال پیگیری است.

او اظهار داشت: جمعیت جامعه عشایری استان فارس مشتمل بر ۳۰ هزار خانوار با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت است که متشکل از سه ایل بزرگ قشقایی، خمسه و لر و هشت طایفه مستقل است.

بنا بر اعلام مدیرکل امور عشایر استان فارس، زمان کوچ عشایر بر اساس یک تقویم زمانی توسط ستاد کوچ تنظیم می‌شود که این ستاد قبل از شیوع بیماری کرونا، زمان شروع کوچ زمینی عشایر استان فارس به مناطق ییلاقی را پانزدهم فروردین ۹۹ اعلام کرده بود.

بهرامی ۲۴ اسفند پارسال گفته بود: به دنبال شیوع ویروس کرونا و خطری که ممکن است سلامت عشایر را تهدید کند، لزوم تاخیر در کوچ عشایر از طریق ستاد استانی مقابله با بیماری کرونا پیگیری شد و این ستاد نیز با این تاخیر موافقت کرد.
او اظهار داشت: هرچند تاخیر در کوچ از نظر منابع طبیعی آسیب‌هایی به همراه دارد، اما در برخی مواقع از جمله مقطع کنونی که پای سلامت عشایر در میان است، چاره‎ای جز ایجاد تاخیر در انجام کوچ نیست.

دیدگاه