تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024

افزایش جانباختگان مصرف الکل صنعتی در فارس به ۹۲ نفر

  • 23 فروردین 1399 - 10:50
افزایش جانباختگان مصرف الکل صنعتی در فارس به ۹۲ نفر

محمدجواد مرادیان ،مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان فارس گفت: آمار جانباختگان بر اثر مسمومیت الکلی در فارس به ۹۲ نفر رسید.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان فارس افزود: از ابتدای شیوع کرونا تا صبح امروز ۷۵۷ نفر به علت مسمومیت با الکل صنعتی به مراکز درمانی استان مراجعه کرده‌اند.

به گفته او، تعداد افرادی که در شیراز با الکل صنعتی مسموم شده اند ۶۱۲ است که از این تعداد ۷۸ فوت کرده‌اند.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان فارس تاکید کرد: ویروس کرونا از طریق سیستم تنفسی وارد بدن می‌شود بنابراین مصرف الکل هیچ تاثیری در پیشگیری و درمان کرونا ندارد، بهترین راهکار برای مقابله با این ویروس کرونا، درمان خود قرنطینه کردن و در خانه ماندن و رعایت مسائل بهداشتی است.

برخی از مصرف‌کنندگان الکل تصور می‌کنند با این روش مانع از ابتلا به کرونا خواهند شد. منابع پزشکی تاکید می‌کنند نوشیدن الکل هیچ تاثیری در پیشگیری از کرونا ندارد.

در همین حال برخی نیز بر این باورند که: داستان چیز دیگری‌ست. داستان این نیست که افراد مشروب الکلی مصرف می‌کنند تا به کرونا مبتلا نشوند بلکه داستان این است که الکل صنعتی (متانول ) با سفیدکننده‌ها به رنگ سفید درآمده و وارد بازار شده و تهیه‌کننده‌های مشروب‌دست‌ساز نیز این الکل‌ها روا به تصور اینکه اتانول است در ساخت مشروب استفاده می‌کنند. بر همین اساس مصرف‌کننده نهایی هم تصورش این است که مشروب خریده، در صورتی که داخل مشروب، متانول یا همان الکل صنعتی وجود دارد و باعث مرگ یا آسیب جدی می‌شود.

سازمان پزشکی قانونی کشور چند روز پیش در آخرین گزارش خود اعلام کرده که از زمان آغاز رسمی بحران کرونا در اسفندماه ۷۲۸ مورد که به دلیل مسمومیت الکلی جان خود را از دست داده‌اند، به این سازمان ارجاع شده‌اند که از این میزان، ۶۲۷ نفر آن‌ها مرد و ۱۰۱ نفر آن‌ها زن بوده‌اند. بازه سنی این قربانیان بین ۱۴ تا ۷۵ سال بوده است.

این سازمان در بخشی از اطلاعیه خود «ناآگاهی در مورد نحوه صحیح استفاده از ترکیبات الکلی»،‌ «انتشار اخبار نادرست در شبکه‌های مجازی» و «سودجویی برخی افراد در فروش محصولات غیراستاندارد» را از دلایل این پدیده ذکر کرده است.

دیدگاه