معاون وزیر بهداشت تایید کرد که کرونا چند ماه قبل وارد ایران شده

  • 24 اسفند 1398 - 19:10
معاون وزیر بهداشت تایید کرد که کرونا  چند ماه قبل وارد ایران شده

دکتر رضا ملک‌زاده، معاون وزیر بهداشت تایید کرده که ویروس کرونا از چند ماه قبل وارد ایران شده بود اما به «اشتباه» فکر کرده‌اند که آنفولاآنزاست.

ملک‌زاده گفت: من فکر میکنم این ویروس از قبل وارد ایران شده بود؛ ما چون همزمان اپیدمی آنفولانزا هم در کشور داشتیم، خیلی از اینها تصور می‌شد آنفولانزای H۱N۱ است و به همین علت، تصور این بود که آنفلوانزا هست و چین هم اعلام نکرده بود و قطعاً ما هم باید هشیارانه‌تر عمل می‌کردیم. فکر می‌کنم قدری تاخیر در اعلام داشتیم به دلیل اینکه اطلاع نداشتیم و فکر نمی‌کردیم این باشد.

او افزود: واقعاً این که یک تست تشخیصی داشته باشیم برای این بیماری وجود ندارد حتی تستی که الان وجود دارد در برخی موارد با این که طرف بیماری را دارد نشان نمی‌دهد و منفی است. حتی تا ۵۰ درصد در چین دیده شده که این تست نشان نمی‌دهد و الان یکی از بهترین راه‌های تشخیصی همان سی‌تی اسکن ریه است که دقیق‌تر می‌تواند بیان کند.

ملک زاده ادامه داد: ما ارتباطات مفصلی با چین داشتیم و رفت‌وآمدهای زیادی بود، وقتی در چین دیر اعلام می‌شود، این ویروس وارد ایران می‌شود و در این مدت به عنوان آنفلوآنزا در نظر گرفته می‌شود. همانطور که بیان کردید این بیماری تنفسی به خصوص در قم و در برخی شهرهای دیگر داشتیم و همه آنها را به حساب آنفولانزا گذاشتیم، تا موقعی که نزدیک به پیک شدیم و چین هم اعلام کرد و تست‌ها و کیت‌های آن وارد ایران شد توانستیم اعلام کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ما به موقع مرزهای هوایی را با چین بستیم؟، توضیح داد: خیر، بنا به ملاحظاتی این کار انجام نشد. یعنی خیلی جدی گرفته نشد با وجود این که وزارت بهداشت این درخواست را جدی داشت و چندین جلسه این را در دولت مطرح کرد، واقعاً نتوانستیم به موقع از این حمایت برخوردار شویم که مرزها را به طور کامل ببندیم. ارتباطات اقتصادی و تعداد زیاد ایرانیانی که در چین بودند و تعداد دانشجویان ایرانی که در چین بودند باعث این موضوع شد و از همه مهم‌تر آن زمانی که چین اعلام نکرده بود و به طور عادی رفت‌وآمد داشتیم. آن دوره به خصوص خیلی باعث شد در قم یکباره این بیماری اوج بگیرد.

تاکنون بیش از ۱۲ هزار نفر در ایران به کرونا مبتلا شده‌اند و بیش از ۶۰۰ تن هم جانشان را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا براساس آمارهای رسمی دولت‌ها و سازمان بهداشت جهانی تاکنون نزدیک به ۱۴۶ هزار نفر را در بیش از ۱۲۰ کشور به بیماری کوید۱۹ مبتلا کرده و بیش از ۵ هزار کشته بر جا گذاشته است.

دیدگاه