نکاتی که برای استفاده از ماسک باید بدانید

  • 11 اسفند 1398 - 13:13
نکاتی که برای استفاده از ماسک باید بدانید

با توجه به بروز بیماری کروناویرس در کشور و به دنبال آن افزایش تقاضا و مصرف ماسک، رعایت برخی نکات مانند نحوه استفاده صحیح از آن، واجدین شرایط استفاده از ماسک و نحوه صحیح دور انداختن آن، از جمله نکاتی است که شاید در این زمینه مغفول مانده باشد.

به گزارش ایسنا، بنابر توصیه متخصصان استفاده از ماسک برای تمام مردم لازم نیست و تنها کسانی بهتر است از آن استفاده کنند که خود دچار بیماری بوده و یا در تماس با فرد بیمار هستند.

در رابطه با عموم مردم در شرایطی که با فرد مبتلا و مشکوک به بیماری‌های تنفسی تماسی نداشته‌اید، می‌توان با توجه به میزان پاکیزگی ماسک مدت زمان مصرف را به اندازه متناسب افزایش دهید و با در نظر گرفتن شرایط از آن دوباره استفاده کرد. حتما باید استفاده شخصی از ماسک توجه شود و پیش از زدن ماسک نیز بر اساس قواعد دست‌ها را شسته و هنگام استفاده نیز از تماس با سطح داخلی ماسک خودداری شود.

 توجه کنید هر زمانی که ماسک به وسیله قطرات سرفه یا عطسه و یا دیگر اشیای آلوده دچار آلودگی شد یا هنگامی که ماسک تغییر شکل داده و یا دچار بوی خاصی گردید حتما باید به‌ سرعت ماسک را تعویض کنید. البته؛ در صورتی که نیاز به استفاده چند باره از ماسک هست، می‌توانید آن را در محل پاکیزه، خشک و دارای تهویه هوای مطبوع آویزان کرده و یا در پاکت کاغذی تمیز قرار دهید که امکان عبور هوا از آن وجود دارد.

توجه کنید که ماسک‌ها را به طور جداگانه نگهداری کنید و از تماس آنها با یکدیگر اجتناب کنید. استفاده کننده هر ماسک باید مشخص باشد. ماسک محافظتی استاندارد مصرف پزشکی را نمی‌توان شست و همچنین از مایع ضدعفونی کننده نیز نمی‌توان استفاده کرد.

 بر اساس اعلام دستورالعمل عمومی پیشگیری از ابتلا به کووید_۱۹،  ماسک مورد استفاده توسط افراد عادی ریسک پخش کردن ویروس کرونای جدید را ندارد و می‌توانید بعد از استفاده آن را داخل کیسه پلاستیکی گذاشته و درب آن را بسته و بر اساس دستورات دسته‌بندی زباله‌های زیستی عمل کنید. ماسک استفاده شده توسط افراد مشکوک به بیماری و پرسنل مراقبت و پرستاری از آنان نیز باید مانند زباله‌های بیمارستانی دفع شود. توجه کنید همچنین پس از دور انداختن ماسک دست‌های خود را بشویید.

دیدگاه