تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024

شناسایی ۱۵۹ هزار دیابتی در فارس

  • 17 بهمن 1398 - 8:06
شناسایی ۱۵۹ هزار دیابتی در فارس

عبدالرسول همتی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: پیش‌بینی شود که ٢٢۵ هزار نفر در فارس مبتلا به این بیماری باشند که تاکنون ۱۵۹ هزار دیابتی در استان شناسایی شده‌اند که دارای پرونده الکترونیکی هستند.

عبدالرسول همتی چهارشنبه ۱۶ بهمن در آیین افتتاح نخستین اتوبوس دیابت در شیراز ادامه داد: یک سند پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر را دستور کار قرار دادیم که کنترل دیابت یکی از اولویت‌های اجرای این سند است.

او خاطرنشان کرد؛ یکی از اهداف ما در عرصه سلامت، کاهش عوامل خطرسازی است که به دیابت منجر می‌شود و علاوه بر این در تلاشیم تا پوشش درمان بیماران شناسایی شده مبتلا به دیابت به بالای ٨٠ درصد در فارس برسد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با بیان اینکه دیابت یک بیماری خاموش است که نارسایی‌های کلیوی، سکته‌ها قلبی، مغزی و در بعضی موارد مرگ و میر را به دنبال دارد، گفت: حدود ١٠ درصد از افراد بالای ٣٠ سال فارس دیابت دارند.

مهرزاد لطفی تاکید کرد: اگر بیماری دیابت به موقع تشخیص داده شود، هزینه‌های بخش سلامت کشور را به طور محسوسی کاهش می‌دهد.

او افزود: امید است با راه‌اندازی این اتوبوس که هفتمین اتوبوس دیابت در کشور محسوب می‌شود، مناطق کم تر برخوردار و حاشیه شهر را پوشش دهیم و در بحث غربالگری و شناسایی بیماران در معرض این بیماری نیز اقدامات لازم انجام شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین به مردم توصیه کرد که از کم تحرکی، خوردن غذای چرب و مصرف بی رویه فست فودها در برنامه غذایی پرهیز کنند.

دیدگاه