تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024

گسل کره‌بس باعث زلزله‌های اخیر در شیراز شد

  • 09 بهمن 1398 - 9:25
گسل کره‌بس باعث زلزله‌های اخیر در شیراز شد

طهمورث یوسفی، مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور گفته که زلزله های هفتم و هشتم بهمن در شیراز و خان زنیان بر اثر فعالیت گسل کره‌بس بوده.

گسل ۲۰۰ کیلومتری کره‌بس از چند پاره گسل تشکیل شده.

فعالیت این گسل باعث رخ دادن زلزله ۵٫۴ ریشتری در هفتم بهمن ۹۸ و زلزله ۵٫۱ ریشتری در روز هشتم بهمن ۹۸ در خان زنیان و شیراز شد. این دو زلزله بیش از ۳۰ مصدوم داشته.

طهمورث یوسفی در گفت وگو با خبرگزاری ایرنا افزود: گسل معروف کره‌بس از جنوب سپیدان شروع می‌شود و پس از عبور از هفت‌برم به خان‌زنیان می‌رسد و با عبور از تنگه کهره سرخی تا قیر و کارزین و جنوب استان ادامه می‌یابد.

به گفته وی، گسل کره‌بس یک گسل بنیادی است که فعالیت همین گسل سبب شکل‌گیری دره کهمره سرخی نیز شده است.

مدیر کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی فارس گفت: گسل کره‌بس یک گسل یکپارچه نیست بلکه از قطعات مختلف تشکیل شده و زلزله هر بار در یکی از قطعات آن روی می‌دهد و تاکنون نیز سرمنشاء زلزله‌های بسیاری از گذشته دور تاکنون بوده است.

وی افزود: منطقه ما یک منطقه لرزه‌خیز است و استان فارس نیز از لحاظ مخاطرات زمین‌شناسی مانند فرونشست زمین، سیل، رانش زمین و زلزله جایگاه پنجم کشور را دارد اما از لحاظ بزرگی زلزله با توجه به شرایط خاصی که این منطقه دارد افزون بر ۸۵ درصد زلزله‌ها متوسط است و زمین لرزه‌هایی در حد ۶ ریشتر یا بیشتر “بسیار کم” روی می‌دهد.

مدیر کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی فارس گفت: در استان فارس پنج گسل کازرون (که از منطقه نورآباد و کازرون می‌گذرد)، گسل کره‌بس (که از منطقه کهمره سرخی می گذرد)، گسل سبزپوشان (که از غرب شیراز می گذرد)، گسل سروستان و گسل نی‌ریز وجود دارد که برخی از این گسل ها از شمال تا جنوب استان امتداد دارد.

دیدگاه