یک مقام وزارت آموزش و پرورش ایران: دانش‌آموزان معتاد اخراج نمی‌شوند

  • 15 فروردین 1396 - 9:15
یک مقام وزارت آموزش و پرورش ایران: دانش‌آموزان معتاد اخراج نمی‌شوند

مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش گفته که دانش‌آموزان معتاد در مدارس شناسایی می‌شوند٬ اما اخراج نمی‌شوند و سازمان بهزیستی هم از راه‌اندازی مراکزی در ایران برای ترک اعتیاد کودکان خبر داده است.

نادر منصورکیایی روز دوشنبه ۱۴ فروردین به خبرگزاری فارس گفته که هیچ دانش‌آموز دارای اختلال مصرف مواد مخدر از مدرسه اخراج نمی‌شود.

منصور کیایی اضافه کرده که تلاش بر این است تا «دانش‌آموزان در معرض خطر شناسایی و درمان شده و خدمات مددکاری به آنها ارائه شود».

به گفته این مقام مسئول، دانش‌آموزان معتادی که شناسایی می‌شوند٬ «در صورت نیاز جهت درمان و حمایت‌های اجتماعی به دستگاه‌های همکار معرفی می‌شوند».

وزارت آموزش و پروش از سال ۱۳۹۲ همکاری مشترکی با ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز سازمان بهزیستی کشور در زمینه شناسایی دانش‌آموزان معتاد در مدارس ایران آغاز کرده است.

به نظر می‌رسد یکی از نتایج این همکاری راه‌اندازی کمپ ویژه دانش‌آموزان معتاد باشد که روز یکشنبه مجید رضازاده٬ رییس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور، توضیحاتی درباره آن ارائه کرده است.

رضا‌زاده گفته که «سازمان بهزیستی تعریف خاصی برای کمپ ویژه دانش‌آموزان ندارد و قرار نیست کمپی ویژه این افراد راه‌اندازی کنیم».

وی افزوده است: «طبق هماهنگی‌های صورت گرفته میان سازمان بهزیستی کشور و وزارت آموزش و پرورش، تنها دانش‌آموزانی که مشخص می‌شود در مدارس اعتیاد دارند طبق یک فرآیند، جهت درمان به سازمان بهزیستی معرفی می‌شوند».

به گفته این مقام مسئول، «دانش آموزان معتاد از سوی مربیان پرورشی شناسایی شده و به سازمان بهزیستی کشور ارجاع داده می‌شوند».

بر اساس اعلام مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش، در حال حاضر ۱۳۶ هزار نفر از دانش‌آموزان در ایران در معرض خطر ابتلا به مصرف مواد مخدر قرار دارند.

نادر منصور کیایی آبان پارسال نیز اعلام کرده بود که «یک درصد از دانش‌آموزان معتاد هستند٬ یعنی جمع زیادی از افراد وابستگی به مواد مخدر دارند».

منصور کیایی افزوده بود که «اغلب دانش‌آموزان مصرف کننده مواد پسران در گروه سنی بالای ۱۵ سال هستند».

چهارم اسفند پارسال نیز حسین طلا٬ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از حضور ۱۳۰ هزار دانش‌آموز «معتاد» پشت نیمکت‌های مدارس خبر داده بود.

آبان پارسال هم شهیندخت مولاوردی٬ معاون رییس‌جمهوری ایران در امور زنان و خانواده، «میانگین سن اعتیاد» در بین دختران را ۱۳ سال اعلام کرده بود.

دیدگاه