“۹۶۰ هکتار از باغ‌های قصردشت شیراز باید تملک شوند”

  • 30 دی 1398 - 23:14
“۹۶۰ هکتار از باغ‌های قصردشت شیراز باید تملک شوند”

میرزایی، رییس اداره حوزه استحفاظی باغات قصردشت شیراز می‌گوید باغ‌های شیراز به پنج گروه تقسیم می‌شوند که در گروه یک با بیش از یک هزار هکتار به هیچ عنوان اجازه ساخت و ساز داده نمی‌شود و این بخش از باغات حتماً باید تملک شود.

به گفته میرزایی، “در این زمینه جدای از بخش‌هایی که در گذشته ساخت و ساز شده ٩۶٠هکتار از باغات باقی مانده گروه یک باید تملک شود.”

وی افزود: مقرر شده از عواید مجوزهای صادره در اراضی گروه پنج، باغات و اراضی پهنه‌های گروه یک تملک عمومی شود که تاکنون از عواید صدور مجوز در اراضی گروه پنج که به صورت زمین هستند، ٢۶٧هکتار از باغ‌های گروه یک به طور کامل توسط شهرداری تملک شده و بین ۴۵٠ تا ۵٠٠ هکتار از باغات هم به صورت شریک مشاعی توسط شهرداری تملک شده است.

رییس اداره حوزه استحفاظی باغات قصردشت ادامه داد: از ٢۶٧هکتار باغی که توسط شهرداری تملک شده، ١٠٠ هکتار به پارک و فضای عمومی تبدیل شده که از جمله می‌توان به پارک ٣٢هکتاری واقع در انتهای بولوار بهشت، پیاده راه و پارک چمران جنوبی به طول ۵ و دو دهم کیلومتر، شروع عملیات عمرانی پیاده راه شهید رمضانی به طول٣ کیلومتر و تجهیز و راه اندازی چندین باغ بزرگ خانواده در نقاط مختلف محدوده باغات قصردشت اشاره کرد.

میرزایی اظهارداشت: در حال حاضر ٨۵ هکتار از باغات واقع در بولوار شهید کسایی و پشت بیمارستان دنا برای ایجاد فضای سبز عمومی در دستور تملک قرار گرفته.

رییس اداره حوزه استحفاظی باغات قصردشت افزود: با این کار، کاربری باغات در این بخش تثبیت شده و هیچ کس نمی‌تواند از تغییر کاربری سوءاستفاده کند.

میرزایی گفت: علاوه بر تملک باغات گروه یک، حدود ٧٠ هکتار از گروه ۵ باغات برای ایجاد فضای سبز عمومی در سجادیه فرهنگشهر قرار شد تملک شود که تاکنون ٣٠ هکتار از این باغ‌ها هم تملک شده است.

در منطقه قصردشت، ارم، مهدی‌آباد، محمودیه، کوه دراک، بولوار چمران شیراز و… باغ‌های گسترده‌ای وجود داشته که در دهه‌های اخیر برخی از این باغ‌ها یا تخریب شده و جای آن ساختمان‌سازی شده و یا بر اثر آتش‌سوزی از بین رفته‌اند.

دیدگاه