شهردار: بافت تاریخی هویت شیراز است

  • 27 دی 1398 - 17:04
شهردار: بافت تاریخی هویت شیراز است

شهردار شیراز بار دیگر بافت تاریخی را هویت و ثروت شهر شیراز دانست و گفت: به همه علاقمندانی که دوست دارند در بافت تاریخی شهر سرمایه گذاری کنند، اطمینان می دهم که بافت تاریخی فرهنگی شهر یکی از گران ترین نقاط شیراز خواهد شد.

حیدر اسکندرپور در بازدید از بافت تاریخی و فرهنگی شهر بازپیرایی این بخش از شهر را احیای هویت و تاریخ شهر شیراز دانست و افزود: در دو سال گذشته افتخار داشتیم که بخش های زیادی از بافت تاریخی را با همراهی مردم باز پیرایی، احیا و مرمت کنیم. مدیریت شهری بر این باور است که احیای بافت تاریخی، گردشگری شهر شیراز بلکه کشور را رونق می بخشد و نشاط اجتماعی را افزایش می دهد.

شهردار شیراز با بیان اینکه تا قبل از روی کار آمدن مدیریت جدید شهری، بافت تاریخی از ناهنجاری های اجتماعی بسیار رنج می برد، گفت: با نگاه جدید، تصمیمات و رویدادهای خوبی که در احیاء و مرمت بافت صورت گرفته، بسیاری از معضلات بافت تاریخی شیراز برطرف شده و امروز بافت تاریخی ثروت شهر شیراز است.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته ظرف مدت دو سال گذشته در بافت تاریخی شهر شیراز گفت: ما در سال ۹۷ افتخار داشتیم پنج محور گردشگری را در بافت احیاء کنیم. اطمینان دارم در سال ۹۸ این عملیات سرعت می گیرد و البته بخش زیادی از این عملیات را سپری کرده ایم. ما در همه محورهای باقی مانده هم احیاء را انجام خواهیم داد. به خصوص در بازار وکیل و بازارهای جانبی کف سازی، بدنه سازی و سقف را احیاء خواهیم کرد بنابراین هم به بازاریان شریف شیراز هم سرمایه گذارانی که در حوزه بافت تاریخی می خواهند سرمایه گذاری کنند، این اطمینان را می دهم که سرعت احیاء و تعالی بافت را شدت خواهیم بخشید.

شهردار شیراز با تمجید از روحیه فرهنگی مردم شیراز اظهار داشت: معتقدیم مردم شیراز اصولا تعالی نگر هستند و عوض اینکه توسعه هایی را انجام دهیم که نتیجه اش تخریب شهر باشد، به دنبال تعالی شهر شیراز هستیم. اگر شهر شیراز را روح ایران بدانیم، دنبال احیای روح ایرانی در قالب شهر شیراز هستیم.

اسکندرپور در پایان گفت: کاری که دارد در بافت صورت می گیرد جز با مشارکت مردم امکان پذیر نیست یعنی مردم برای تعالی بخشی در بافت و بازار سنتی شهر محور هستند و من به سهم خودم به عنوان خدمتگزار مردم شریف شیراز در شهرداری از تک تک بازاریان محترم برای همکاری، حمایت و همگامی شان سپاسگزارم و اطمینان دارم که این همراهی روزهای خوشی را برای شهر شیراز رقم خواهد زد.

سید محمد بهشتی ، عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری کشور هم در ادامه این بازدید تاکید کرد: امروزه مقیاس و نوع عملکرد محدوده زندیه تغییر پیدا کرده است و در احیای این محدوده تاریخی باید ریشه ها و نقش های آن حفظ شود، از این رو به مدیران شهری شیراز توصیه می شود در مسیر بازآفرینی شهری محدوده زندیه گام بگذارند.

سید محمد بهشتی ضمن ارائه رهنمودهایی به شهردار و اعضای شورای شهر در خصوص طرح بازآفرینی مجموعه زندیه به عنوان یکی از پروژه های نرم افزاری و انسان محور شیراز گفت: طرح بازآفرینی مجموعه زندیه فرصتی برای مدیران شهری شیراز است تا از بحران مدنیت به وجود آمده در شهرها گذر کنند و نشان دهند که فرصت توسعه به شکل افزایش کیفیت و بازآفرینی شهری نیز وجود دارد.

عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری کشور با بیان اینکه در طول ۶۰ سال اخیر تحولات فرهنگی و اجتماعی در کشور رخ داده که این تحولات با اوج و فرود همراه بوده است، افزود: اگر دوگانه مدنیت و بحران مدنیت را مدنظر قرار دهیم از سال ۴۰ به بعد وارد شرایط بحران مدنیت شدیم. این بحران هم اکنون در حال افول است و شاهد رشد مدنیت هستیم.

بهشتی با انتقاد از اینکه در دوره بحران مدنیت مدیر خوب کسی است که اقدامات کمی مثل پل زدن و مصرف سیمان و بتن انجام دهد، گفت: در شرایطی که مدنیت حاکم می شود، کیفیت زندگی مورد توجه قرار می گیرد.

عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری کشور خاطرنشان کرد: چند شهر در ایران وجود دارد که عبور از بحران مدنیت به مدنیت و توجه به کیفیت زندگی در آنها پررنگ تر هست و پیشقراول این شهرها شیراز است. رفتار شیرازی ها و میزبانی لطیف آنها در جریان سیل فروردین ماه شاهدی بر این موضوع است.

دیدگاه