هشدار درباره خطر زمین‌لغزش ساخت‌وسازها در ارتفاعات شیراز

  • 26 دی 1398 - 11:00
هشدار درباره خطر زمین‌لغزش ساخت‌وسازها در ارتفاعات شیراز

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر شیراز هشدار داد که زمین لغزش خطری جدی است که بخشی از ساخت و سازها در ارتفاعات شیراز را تهدید می‌کند.

به گفته نوذر امامی، توسعه طولی و گسترش ساخت و ساز در ارتفاعات و دامنه کوه‌ها بدون رعایت ضوابط و اصول فنی شهرسازی و مسائل زیست محیطی، تاکید کرد که این موضوع خطراتی را متوجه شیراز کرده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر شیرازگفت: در صورتی که اقدامات پیشگیرانه و تمهیدات لازم برای مدیریت به موقع خطر لغزش زمین انجام نشود، ادامه‌ی ساخت و سازها در ارتفاعات می‌تواند خسارت‌های جانی، مالی و تبعات اجتماعی جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد.

امامی افزود: پیشنهاد کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر شیراز این است که شهرداری ظرف مدت حداکثر یک سال، با اخذ مشاور ذی‌صلاح بر اساس آیین‌نامه معاملاتی شهرداری، نسبت به انجام مطالعات شناسایی و ریزپهنه‌بندی زمین‌لغزش در ارتفاعات شیراز اقدام و هرسه ماه نیز گزارش پیشرفت کار را به شورای شهر ارائه کند.

امامی تأکید کرد: در این مطالعات باید محدوده‌های مجاز و غیرمجاز ارتفاعات شیراز برای ساخت و ساز شناسایی و تعیین شود؛ ضمن اینکه ضوابط و معیارهای شهرسازی، طراحی سازه، گودبرداری و پایدارسازی شیب در محدوده های مجاز هم تعیین شود.

طی یک دهه گذشته، حجم ساخت و ساز در محدوده ارتفاعات شمالغرب و شمال و برخی دیگر از ارتفاعات شیراز به شکل گسترده‌ای افزایش یافته و تقریبا تمام باغ‌های دیم واقع در این محدوده و دیگر اراضی مرتعی موجود، به آپارتمان‌های متعدد تبدیل شده است.

دیدگاه