کودک‌همسری در برخی شهرستان‌های فارس

  • 10 دی 1398 - 14:35
کودک‌همسری در برخی شهرستان‌های فارس

معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان فارس از وجود پدیده کودک‌همسری یا ازدواج زودهنگام در برخی شهرستان‌های این استان خبر داده اما آمار و جزییاتی در این خصوص نداده است.

علی رضایی در این خصوص به خبرگزاری ایسنا گفته: در برخی از شهرستان‌های استان فارس شاهد این ازدواج‌های زود هنگام یا به اصطلاح کودک همسری هستیم. این یعنی ازدواج زودهنگام واقعیت دارد.

به گفته او، ازدواج زود هنگام سبب بروز آسیب‌های شخصی و اجتماعی می‌شود که این باعث تشدید برخی اتفاقات، انحرافات در خانوده می‌شود.

رضایی “فقر فرهنگی و فقر اقتصادی” را دو عامل اصلی ازدواج زودهنگام دانست.

به گفته معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان فارس، مسائل اقتصادی، اصلی‌ترین عامل در کودک همسری است.

این کارشناس مسائل اجتماعی افزود: پژوهش‌های میدانی نشان داده که افزایش وام ازدواج، این خطر را ایجاد می‌کند که طبقه ضعیف به لحاظ مالی، برای گرفتن وامی با بهره کم، حاضر می‌شود فرزندش را به ازدواج وادار کند.

رضایی در خصوص سن ازدواج گفت: وقتی علم سن مناسب ازدواج را برای دختران بین ۲۳ تا ۲۵ و برای پسران بین ۲۴ تا ۲۸ می‌داند، باید باور داشت که این اعداد بر حسب پژوهش و کار کارشناسی بدست آمده است.

ازدواج کودکان یا کودک‌همسری نوعی ازدواج رسمی یا غیررسمی است که که در آن فرد پیش از رسیدن به ۱۸ سالگی وارد پیمان زناشویی می‌شود.

در ایران با وجود واکنش‌ها و مخالفت‌های زیادی که توسط صاحب نظران شده‌است ولی مجلس شورای اسلامی ایران هنوز تصمیمی در خصوص کودک همسری و تعیین حداقل سن ازدواج نگرفته‌است. بر اساس ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی ایران، ازدواج کودکان با اجازه والدین و مجوز دادگاه امکان‌پذیر است.

کودک‌همسری آسیب‌های مختلفی از جمله طلاق را نیز به دنبال داشته. براساس آمارهای سازمان ثبت احوال کشور در سال ۱۳۹۷ تعداد ۲۰۶ کودک ۱۳ ساله و پنج پسر زیر سن ۱۵ سال طلاق را گرفته‌اند. در این سال ۳۲.۸ درصد زنان و ۳.۶ درصد مردانی که ازدواج کردند، سنی کمتر از ۲۰ سال داشتند.

فعالان حقوق کودک می‌گویند ازدواج کودکان یا کودک‌همسری در آینده بر سلامت خانواده‌های ایرانی تاثیر منفی خواهد گذاشت.

دیدگاه