اولین کلینیک حقوق کودک در شیراز راه‌اندازی شد

  • 09 دی 1398 - 8:21
اولین کلینیک حقوق کودک در شیراز راه‌اندازی شد

اولین کلینیک حقوق کودک با هدف افزایش آگاهی جامعه و کاهش خشونت علیه کودکان در فرهنگسرای شهروندی شهرداری شیراز آغاز به کار کرد.

لیلا دودمان، عضو شورای شهر شیراز در این خصوص گفت: هدف از راه‌اندازی کلینیک حقوق کودک ابتدا آموزش به همه گروه‌ها و افراد جامعه و آموزش به اولیایی که حقوق کودک آنها تضییع شده و در نهایت آموزش به گروه‌های هدف است.

وی افزود: به زودی زیرساخت‌های راه اندازی کلینیک حقوق کودک در فرهنگسرای علوی و دیگر فرهنگسراهای شهرداری شیراز نیز فراهم خواهد شد.

فارس دهمین استان کشور محسوب می‌شود که کلینیک حقوق کودک در آن راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه آموزش‌ها توسط اساتید دانشگاه، سازمان‌های مردم نهاد و وکلا و قضات ارائه خواهد شد، گفت: گام دوم در این مسیر، راه اندازی مدارس حقوق کودک است.

دودمان خاطرنشان کرد: در مدارس حقوق کودک که به شکل فصلی برگزار می‌شود، قضات و وکلا در ارتباط با حقوق کودک آموزش‌هایی را طی خواهند کرد تا به بزه کودکان به عنوان یک جرم نگاه نکنند.

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه اکنون کودکان بزهکار همانند سایر مجرمان مجازات می‌شوند، گفت: در بعضی مواقع شاهد این هستیم که یک کودک به واسطه بزهی که مرتکب شده و حکم آن قصاص یا اعدام است، آنقدر در زندان می‌ماند که به سن قانونی برای اجرای حکم برسد.

دودمان گفت: هدف از راه‌اندازی مدارس حقوق کودک آنست که وکلا و قضات به بزه کودک نگاه جدید داشته باشند و کودکان بزهکار را با حکم‌های جایگزین مجازات کنند.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه برگزاری اولین مدرسه حقوق کودک در فروردین سال آینده در شیراز مد نظر است، گفت: در این مدارس، اساتید معرفی شده از سوی وزارت دادگستری وظیفه آموزش را به گروه قضات و وکلا عهده دار هستند.

پیمان‌نامه حقوق کودک در تاریخ ۲۰ نوامبر ۱۹۸۹ (۲۹ آبان ۱۳۶۸) به تصویب محمع عمومی سازمان ملل رسید و تمام کشور‌ها به‌جز آمریکا و سومالی آن را امضاء کرده‌اند. مجلس ایران در تاریخ ۱۱ اسفند ۱۳۷۲ این پیمان‌نامه را تصویب کرد.

از نظر کنوانسیون حقوق کودک منظور از کودک افراد انسانی زیر سن ۱۸ سال است.

دیدگاه