۲۰ هزار یا ۶ هزار؟ تناقض در آمار دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در فارس

  • 03 دی 1398 - 15:38
۲۰ هزار یا ۶ هزار؟ تناقض در آمار دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در فارس

علی‌ عسکر نجفی، مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفته که حدود شش هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در مقطع دبستان در این استان شناسایی شده‌اند. مدیرکل آموزش و پرورش فارس در حالی این آمار را اعلام کرده که بر پایه آمارهای رسمی وزارت کار دستکم ۲۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل در استان فارس وجود دارد.

دو سال پیش هم فرحناز عمادی، رئیس اداره دوره اول(پیش دبستانی و دبستان) اداره کل آموزش و پرورش فارس گفته بود شش هزار و ۲۰۰ کودک در استان بر اثر مشکلات مالی خانواده‌های‌شان از تحصیل بازمانده‌اند.

به گفته او، خانونواده کودکان بازمانده از تحصل می‌گویند: «وقتی نان نداریم بخوریم، مدرسه رفتن بچه‌هایمان فایده‌ای ندارد.»

در اصل سوم از فصل اول قانون اساسی ایران که به‌طور کلی به وظایف دولت اشاره شده، آمده است: «آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان برای همه، در تمام سطوح و تسهیل و تعمیم آموزش عالی».

همچنین اصل ۳۰ قانون اساسی می‌گوید: «دولت موظف است وسایل آموزش و پروش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خود‌کفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.»

در حال حاضر براساس نتایج مرکز پژوهش‌های مجلس، سه میلیون و ۲۰۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل در ایران وجود دارد. دختران از اصلی‌ترین گروه‌های بازمانده از تحصیل در ایران هستند.

دیدگاه