وزارت بهداشت وجود قرص‌های مشکوک در کیک‌ها را تایید کرد

  • 21 آذر 1398 - 17:58
وزارت بهداشت وجود قرص‌های مشکوک در کیک‌ها را تایید کرد

در پی انتشار عکس‌ها و ویدئو‌هایی از چندین استان جنوبی ایران مبنی بر وجود قرص‌های مشکوک در کیک‌های موجود در بازار، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت با تایید این موضوع گفته که وجود این قرص‌ها و کپسول‌ها به هیچ وجه به خط تولید این محصولات مربوط نیست.

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت گفته که «هرگونه جاسازی قرص در این کیک‌ها پس از روند تولید اتفاق افتاده است.»

وی با “مشکوک” توصیف کردن این اقدام که در سطح استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان اتفاق افتاده، تاکید کرده است که جاسازی قرص و کپسول در محصولات بیش از ۱۰ شرکت مشاهده شده است.

جهانپور همچنین افزوده است:‌ «قاعدتا اینکه یک جسم خارجی در خط تولید بیش از ۱۰ شرکت تولید کیک خوراکی طی دو هفته و به صورت همزمان جاسازی شود، آن‌هم به شکلی که این اتفاق متوجه یک یا دو استان باشد، قطعا مشکوک است و باید از مراجع انتظامی پیگیری شود. نکته قابل توجه اما آن است که تولید کیک نیز در همان استان‌ها صورت نگرفته و از خارج از این استان‌ها به آن جا وارد می‌شود.»

این مسئول در وزارت بهداشت حاضر به تایید اظهاراتی مبنی بر اینکه این قرص‌ها از نوع روانگردان و مخدر بوده‌اند، نشد و افزود که این قرص‌ها انواع گوناگونی داشته ‌اند. همچنین دکتر فاطمه نوروزیان مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان درباره محتویات این قرص‌ها و میزان خطری که دارند گفته است: «هنوز هویت قرص‌ها مشخص نشده و جهت بررسی و آزمایشات لازم به سازمان غذا و داروی کشور ارسال شده اند.»

روزنامه همشهری روز پنجشنبه از کشف انبار کیک‌های مشکوک در چابهار خبر داده و به نقل از خبرگزاری ایرنا نوشته است: «با هماهنگی‌های لازم با دستگاه قضایی، انتظامی و اعضای کارگروه سلامت از محل توزیع کیک‌ها بازدید و تا مشخص شدن و انجام آزمایشات این انبار پلمب شد.»

همشهری به نقل از مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر نوشته است که «این موضوع یک ماه است که در حال رخ داده است.»

با این حال در شبکه‌های اجتماعی عکس‌ها و ویدئوهایی از استان آذربایجان غربی و کرمان نیز منتشر شده است که مدعی شده‌اند با کیک‌هایی که حاوی قرص هستند مواجه شده‌اند.

مقامات بهداشتی و امنیتی هنوز نتوانسته‌اند منشاء این ماجرا و یا انگیزه احتمالی کسانی که دست به این کار زده‌اند را پیدا کنند. با این حال وب سایت فرارو به نقل از برهانی، مدیر عامل شرکت شیرین عسل که در برخی از محصولاتش این قرص‌ها یافت شده است، می گوید: «فرد یا افرادی به دنبال ضربه زدن به صنعت کشور هستند و باید به شدت با این افراد برخورد شود.»

دیدگاه