تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024

“شیراز از نمادهای فاخر فرهنگی بی نصیب است”

  • 12 آذر 1398 - 17:18

شهردار شیراز گفت: شهری با پیشینه تاریخی شیراز باید دارای نمادهای فاخر و تندیس‌هایی باشد که با فرهنگ، تاریخ و سابقه آن همخوانی داشته باشد در حالی که هم اینک از آن بی بهره است.

حیدر اسکندرپور، سه شنبه در نخستین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی شیراز افزود: ضعف جدی در حوزه یادمان‌های شهری و وجود تندیس‌های فاخر در این کلانشهر وجود دارد و این موضوع با نگریستن به فضای شهری شیراز به خوبی قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: در شماری از شهرهای اروپایی که پیشنیه تاریخی آنها تقریبا معادل کلانشهر شیراز است، تندیس‌های فاخری به چشم می‌خورد که تاریخ و قدمت شهر را معرفی می‌کنند در صورتی که از این حیث ضعف بسیاری در شیراز وجود دارد.

شهردار شیراز اضافه کرد: این شهر، داشته‌های فرهنگی غنی دارد که اغلب متعلق به گذشته است و در سالیان اخیر کمتر تلاشی برای افزایش ثروت فرهنگی شیراز انجام شده است.

اسکندرپور اظهار داشت: اگر یادمان شهری و تندیسی هم در شیراز ساخته و نصب شده در اغلب موارد، کار فاخری نیست و متاسفانه شهرداری در این زمینه با مشکلات و محدودیت‌های مالی مواجه است.

شهردار شیراز در بخش دیگری از سخنان خود، هدف از برگزاری نخستین سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی شیراز را ساخت آثار فاخر برای نصب در معابر و اماکن عمومی شیراز عنوان کرد و گفت: این سمپوزیوم به صورت سالانه برپا خواهد شد و تمام آثار برگزیده در این کلانشهر نصب می‌شود.

فراخوان سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه سازی شیراز

دبیر هنری نخستین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه سازی شیراز نیز در حاشیه این آیین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: فراخوان این سمپوزیوم از امروز (دوازدهم آذرماه ۹۸) انجام شده و متقاضیان داخلی و خارجی می‌توانند تا اول بهمن ماه ۹۸ طرح اولیه اثر خود و سایر مدارک مورد نیاز را در نشانی اینترنتی WWW.SIS1398.COM بارگذاری کنند.

جمشید آراسته افزود: نتایج نهایی این سمپوزیوم، پانزدهم بهمن ۹۸ از سوی هیات داوران اعلام و ۱۲ اثر برگزیده از سوم تا سیزدهم اسفند ۹۸ به مدت ۱۰ روز در قالب برپایی نمایشگاه در برابر دید عموم در شیراز ساخته خواهد شد.

وی اضافه کرد: مقرر شده تندیس‌ها در ابعاد بزرگ و حدود چهارمتری با استفاده از سنگ، چوب، فلز و یا ترکیبی از این مواد ساخته و در نهایت در ۱۲ نقطه در معابر شهری و عمومی شهر شیراز نصب شود.

دیدگاه