تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024

مرگ ۱۲ نفر در فارس بر اثر آنفلوآنزا

  • 10 آذر 1398 - 15:55
مرگ ۱۲ نفر در فارس  بر اثر آنفلوآنزا

دکتر عبدالرسول همتی، معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز به خبرگزاری صدا و سیما گفت: در پی شیوع نخستین موج آنفولانزا دوازده نفر در فارس جان باختند.

دکتر همتی افزود: بیشتر افراد جان باخته، سالمند یا دارای بیماری زمینه‌ای همانند دیابت و آسم بوده اند.

وی گفت: کودکان زیر ۵ سال، افراد بالای ۶۰ سال، بیماران زمینه ای مثل تنفسی، قلبی-عروقی، کلیوی و دیابتی باید بیش از دیگران مواظب باشند تا به این بیماری مبتلا نشوند.

به گفته همتی، تنها داروی درمان این بیماری تامیفلو است که در شیراز فقط در اختیار بیمارستان های سعدی، نمازی، علی اصغر و دستغیب به عنوان مراکز ویژه قرار دارد.

مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند که از سه هفته قبل تاکنون بیماری آنفولانزا در ایران زودتر از موعد شیوع پیدا کرده و فراگیری آن در حدی است که می‌توان از بروز یک اپیدمی صحبت کرد. بر اسا آمار رسمی امسال در ایران بیش از ۵۰ نفر بر اثر آنفلوآنزا جانشان را از دست داده اند.

نکات مهم در خصوص آنفلوانزا:

اگر نتوانید به راحتی بلند شوید، تمام بدن‌تان درد کند، تب بالایی داشته باشید و کاملاً ناتوان و خسته باشید و آبریزش بینی هم داشته باشید و چشم‌های‌تان هم بسوزد و سرخ شده باشد و سرفه هم بکنید معمولاً می‌توان گفت که مبتلا به آنفلوآنزا شده‌اید و باید به پزشک مراجعه کنید

گروه‌های پرخطر این بیماری بخصوص خانم‌های باردار، بیماران دچار نقص سیستم ایمنی و افراد بالای ۶۰ سال و کودکان زیر ۵ سال نسبت به واکسیناسیون خود اقدام کنند.

شستشوی مرتب دستها با آب و صابون ، استفاده از دستمال کاغذی هنگام عطسه و سرفه، عدم تماس دستها با بینی و دهان ، عدم روبوسی ودست دادن می تواند شما را از ابتلا به این بیماری محافظت کند.

دیدگاه