افزایش نگرانی‌ها در خصوص تاثیرات تخریبی آلودگیِ پتروشیمی بر تخت‌ جمشید

  • 22 آبان 1398 - 11:11
افزایش نگرانی‌ها در خصوص  تاثیرات تخریبی آلودگیِ پتروشیمی بر تخت‌ جمشید

آلودگی پتروشیمی شیراز سبب افزایش نگرانی‌ها در خصوص وضعیت بنای تاریخی تخت‌جمشید شده. مدیران پتروشیمی شیراز نیز در این خصوص پاسخگو نیستند.

محمد کریم میرزایی معاون سیاسی فرمانداری مرودشت با اشاره به قرار گرفتن میراث جهانی تخت جمشید و آثار دیگری همچون نقش رستم و نقش رجب و شهر استخر در این شهرستان گفت: آلایندگی‌های ناشی از پتروشیمی شیراز، مخربِ تخت‌جمشید است.

میرزایی به اثرات مخرب پتروشیمی شیراز بر تخت جمشید نیز اشاره و خواستار راهکار‌ها و مطالعات در این زمینه شد.

پتروشیمی شیراز در دامنه کوهی در مسیر شیراز به سمت مرودشت واقع شده که وجود ارتفاعات در یک سمت این مجموعه باعث شده آلایندگی‌های ناشی از فعالیت این واحد صنعتی به سمت شهر مرودشت و مجموعه جهانی تخت جمشید روانه شود و در شرایط وارونگی جوی به ویژه در فصل سرد موجب می شود که آلایندگی‎ها در سطح شهر مرودشت و تخت جمشید ثابت شود و بر وضعیت زیست محیطی این منطقه تاثیر منفی بگذارد.

خبرگزاری ایرنا گزارش داده که با مدیرعامل پتروشیمی شیراز در این خصوص تماس گرفته اما او حاضر به پاسخگویی نشده.

تخت جمشید که متعلق به دوره هخامنشیان است در سال ۱۳۵۸ شمسی با شماره ۱۱۴ در سازمان جهانی آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ثبت شده است.

این مجموعه تاریخی، ۵۱۸ سال پیش از میلاد با دستور داریوش هخامنشی بر صخره‌های عظیم در دامنه کوه مهر در منطقه استخر و حوالی مرودشت امروزی بنا شد.

آغاز ساخت بنای تخت جمشید در دوران حکومت داریوش کلید خورد اما تکمیل این سازه عظیم در دوران سلطنت پسرش خشایار شاه و اردشیریکم نوه او ادامه داشت و هر کدام از این امپراتورها سازه‌های جدیدی را به این تختگاه اضافه کردند و وجود بناهای نیمه تمام در این محل نشان دهنده این است که تا روزهای پایانی حکومت هخامنشیان ساخت و تکمیل مجموعه تخت جمشید ادامه داشته و هیچگاه به پایان نرسیده است.

سلسله هخامنشیان از سال ۳۳۰ تا ۵۵۰ پیش از میلاد در ایران حکومت کردند.

مجموعه جهانی تخت جمشید در شهرستان مرودشت و در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال شیراز واقع شده .

دیدگاه