تلاش برای توسعه روابط شیراز و شهرهای آفریقای جنوبی

  • 20 آبان 1398 - 20:00
تلاش برای توسعه روابط شیراز و شهرهای آفریقای جنوبی

شهردار شیراز و سفیر آفریقایی جنوبی با هم دیدار و گفت و گو کردند. در این دیدار بر توسعه روابط شیراز و شهرهای آفریقای جنوبی در زمینه حوزه شهری و همچنین گردشگری تاکید شد.

حیدر اسکندرپور ۲۰ آبان ماه در دیدار با«ویکا مازوی کومالو» و هیات همراه گفت: در شیراز ظرفیت های فرهنگی بسیاری داریم که می توانیم با تکیه بر این ظرفیت ها با کشور آفریقای جنوبی و سایر کشورهای آفریقایی همکاری داشته باشیم.

وی با اشاره به همکاری های بین المللی و پیمان های دوستی و خواهر خواندگی شهرداری شیراز با سایر شهرهای جهان افزود: این آمادگی در مجموعه مدیریت شهری وجود دارد که با شهرهای مهم آفریقای جنوبی همچون «ژوهانسبورگ» و «کیپ تاون» در خصوص انعقاد پیمان خواهر خواندگی مذاکراتی داشته باشیم.

اسکندرپور خطاب به سفیر آفریقای جنوبی در ایران گفت: شهرداری شیراز می تواند زمینه حضور مدیران تورهای گردشگری آفریقای جنوبی در شیراز و آشنایی آنها با ظرفیت های فرهنگی، تاریخی و گردشگری این کلانشهر فراهم کند تا به واسطه این آشنایی شاهد افزایش حضور گردشگرانی از آفریقا در شیراز باشیم.

شهردار شیراز سرمایه گذاری در بخش سلامت و توریسم درمانی را یکی دیگر از ابعاد همکاری بین شیراز و آفریقای جنوبی قلمداد کرد و افزود: شیراز در زمینه پزشکی و بیمارستان های تخصصی و فوق تخصصی در کشور و منطقه پیشتاز است و اگر سرمایه گذارانی از آفریقای جنوبی تمایل به سرمایه گذاری در این خصوص را داشته باشند، شهرداری می تواند زمینه همکاری های متقابل را فراهم کند.

وی با بیان اینکه مردم ایران و شهر شیراز دیدگاه مثبتی نسبت به کشور آفریقای جنوبی و سایر کشورهای آفریقایی دارند، اضافه کرد: امیدوارم با فرصت پیش آمده شاهد افزایش همکاری ها و روابط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بین دو کشور و شهرهای این دو کشور باشیم.

اسکندرپور با اشاره به جایگاه رفیع نلسون ماندلا آزادی خواه و مبارز اهل آفریقای جنوبی گفت: در شرایط فعلی جهان نیاز داریم که برای جلوگیری از جنگ و خونریزی بر راه و روش این رهبر آزادی بخش تاکید کنیم.

آمادگی همکاری در زمینه فرصت ها و ظرفیت های شهر شیراز

«ویکا مازوی کومالو» سفیر آفریقای جنوبی در ایران نیز با بیان اینکه آمادگی بسیاری برای همکاری در زمینه فرصت ها و ظرفیت های شهر شیراز داریم، گفت: با شکل گیری روابط بین شیراز و شهرهای آفریقای جنوبی، شاهد آغاز همکاری در زمینه های مختلف خواهیم بود.

«کومالو» در این دیدار اضافه کرد: فراهم سازی زمینه های انعقاد پیمان خواهرخواندگی بین شیراز و شهرهای آفریقای جنوبی از دیگر اهداف سفر به شیراز است و سفارت آفریقای جنوبی در ایران می تواند زمینه ایجاد ارتباط و ملاقات مدیران شهری شیراز و شهرهای مهم این کشور همچون «ژوهانسبورگ» را فراهم کنیم.

وی با اشاره به لزوم تمرکز بر زمینه های کارا و اثربخش ارتباط بین شیراز و ژوهانسبورگ افزود: شیراز شهر بسیار تمیزی است و می‌تواند در خصوص نظافت شهری با ژوهانسبورگ تبادل تجربه کند.

«کومالو» خاطرنشان کرد: در سفر هیات آفریقای جنوبی به شیراز علاوه بر مباحث اقتصادی توجه ویژه ای نیز به بحث گردشگری شده و علاقه مند به ایجاد همکاری بین شیراز و شهرهای آفریقای جنوبی در این زمینه هستیم.

سفیر آفریقای جنوبی در ایران با اشاره به برخی از زمینه های همکاری مشترک در حوزه گردشگری گفت: با همکاری شهرداری شیراز می توانیم مدیران آژانس های آفریقای جنوبی را به این شهر بیاوریم تا آنها با ظرفیت های شیراز آشنا شوند. همچنین می توانیم زمینه حضور آژانس های گردشگری شیراز در نمایشگاه گردشگری سال آینده آفریقای جنوبی فراهم کنیم.

بر اساس این گزارش، در شرایط کنونی جهان، دیدارهای بین المللی و زمینه سازی برای افزایش ارتباط بین شهرها می تواند منجر به افزایش دوستی و نزدیکی مردم کشورها شود. در این راستا شهردار شیراز میزبان «ویکا مازوی کومالو» سفیر آفریقای جنوبی در ایران و هیات همراه بود.

همچنین در هفته گذشته نیز شهرداری شیراز میزبان سفیر آلمان در ایران و هیاتی از این کشور برای برگزاری هفته فرهنگی آلمان در شیراز بود.

دیدگاه