آغاز طرح بیمه سلامت همگانی

  • 14 آبان 1398 - 10:30
آغاز طرح بیمه سلامت همگانی

اجرای طرح بیمه اجباری و رایگان سلامت ایرانیان آغاز شد. با اجرای این طرح خانواده‌هایی که درآمدی ندارند و بیکاران به صورت رایگان بیمه می‌شوند.

فرهاد لطفی، مدیر کل بیمه سلامت فارس گفت: با اجرای برنامه، افراد متقاضی بیمه رایگان سلامت که دهک اول تا سوم هستند و درآمدشان کمتر از ۴۰ درصد حداقل حقوق است، تحت پوشش خدمات رایگان بیمه سلامت قرار می‌گیرند.

لطفی افزود: بر این اساس افرادی که درآمدشان بین ۴۰ درصد تا ۱۰۰ درصد حداقل حقوق باشد از ۵۰ درصد تخفیف حق بیمه برخوردار می‌شوند و افرادی که حداقل حقوق وزارت کار یا بیشتررا دارند، باید حق بیمه کامل را بپردازند.

وی ادامه داد: افراد برای اجرای بیمه رایگان سلامت می‌توانند به سایت سازمان بیمه سلامت (https://hir.ihio.gov.ir) یا پیشخوان دولت مراجعه کنند و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با بررسی اموال، دارایی و درآمد آنان، دهک متقاضی را به سازمان بیمه اعلام می‌کند و مشخص می‌شود که فرد آیا مشمول یارانه دولت و بیمه رایگان قرار می‌گیرد یا باید حق بیمه را پرداخت کند.

مدیر کل بیمه سلامت فارس اضافه کرد: این سازمان هیچ وظیفه‌ای در بررسی اطلاعات بانکی و اموال افراد ندارد و آزمون وسع و بررسی اموال و دارایی افراد توسط وزارت تعاون، کار و رفاه احتماعی انجام می‌شود و نتیجه آن به سازمان بیمه سلامت اعلام می‌شود.

مدیر کل بیمه سلامت فارس اظهارداشت: بر اساس آیین نامه طرح بیمه اجباری سلامت، وزارت رفاه با اجازه خود افراد که در سامانه ثیت نام بیمه اعلام می‌شود، اموال و دارایی افراد را از طریق بانک مرکزی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، نیروی انتظامی و سازمان ثبت احوال استعلام می‌کند و دهک افراد مشخص شده و به سازمان بیمه سلامت اعلام می‌شود.

وی گفت: با اجرای طرح جدید بیمه اجباری سلامت به جز موارد اورژانسی هیچ فردی روی تخت بیمارستان بیمه نمی‌شود و از زمان ثبت نام و درخواست بیمه سلامت یک دوره ۱۰ روزه انتظار در نظر گرفته می‌شود و بعد از آن افراد تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند.

دیدگاه