“خبرهای دروغ”؛ پدیده‌ای که دموکراسی‌ها را تهدید می‌کند

  • 13 فروردین 1396 - 22:53
“خبرهای دروغ”؛ پدیده‌ای که دموکراسی‌ها را تهدید می‌کند

خبرهای دروغ که به عنوان یک پدیدۀ سخت شایع در شبکه‌های اجتماعی تحت نام “Fake news” شهرت یافته است، به گفتۀ “دامیان کالینز” نمایندۀ پارلمان بریتانیا، «تهدیدی جدی برای دموکراسی» است.

به گزارش رادیو فرانسه، عبارت انگلیسی “Fake news” که در زبان فرانسه به “اطلاعات غلط” ترجمه شده، در واقع به طور غیرمستقیم مفهوم “عمدی” را نیز می‌رساند. “Fake news” خبرها و اطلاعات غلط یا دروغی است که به عمد منتشر می‌شود.

در بریتانیا، یک کمیسیون پارلمانی موظف شده تا مسئله را بررسی کند و برای محدود کردن آن راه‌هایی بیابد. “دامیان کالینز”، رئیس این کمیسیون گوشزد می‌کند که پخش کردن خبر دروغ با مقاصد سیاسی یا غیرسیاسی پدیدۀ تازه‌ای نیست و همیشه وجود داشته است. اما در سال‌های اخیر، ابعاد این پدیدۀ مسری به شکلی بی‌سابقه بزرگ شده است.
کالینز می‌گوید: «وقتی کسانی به عمد، در ارتباط با انتخابات خبرهای دروغ منتشر می‌کنند، این پدیده به تهدیدی علیه دموکراسی تبدیل می‌شود».

در بریتانیا، همه‌پرسی در مورد خروج از اتحادیۀ اروپا (برکسیت) و در آمریکا، کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون بود که گسترش ناگهانی پدیده و خطرات سیاسی و اجتماعی آن را به وضوح نشان داد.

به گفتۀ “دامیان کالینز”، برای مبارزه با “Fake news” باید از مؤسسات خصوصی یاری گرفت. به عقیدۀ او همانطور که شرکت‌های بزرگ مثل فیس‌بوک می‌توانند برای مقابله با پخش محتواهای غیرقانونی یا بزهکارانه راه‌‌حل‌هایی بیابند، همانطور نیز قادر خواهند بود که تا اندازه‌ای از انتشار اخبار دروغ جلوگیری نمایند.
این نمایندۀ پارلمان بریتانیا می‌گوید که یکی دیگر از راه‌های مقابله، آموزش صحیح و کارآمد خبرنگاران است.

“جیمز راجرز”، خبرنگار قدیمی رویترز که در زمینۀ خبرهای دروغ پژوهش کرده است می‌گوید: «به مرور زمان، کاربران شبکه‌های اجتماعی خواهند آموخت که اطلاعات درست و نادرست را تشخیص دهند».

دیدگاه