ضرب الاجل برای رفع مشکلات فاضلاب شیراز

  • 27 مهر 1398 - 9:32
ضرب الاجل برای رفع مشکلات فاضلاب شیراز

حیدر آسیابی، دادستان عمومی و انقلاب شیراز در بازدید میدانی از رودخانه چنارراهدار شیراز که این روز‌ها به رود فاضلاب تبدیل شده است، با تذکر قانون به مسئولان مرتبط با فاضلاب شیراز، برای رفع مشکلات فاضلاب در شیراز ضرب الاجل تعیین کرد.

آسیابی گفت: چنار راهدار در حال حاضر به رودخانه فاضلاب تبدیل شده است و همه کسانی که در این زمینه کوتاهی کردند باید پاسخگو باشند.

وی گفت: دفع غیر بهداشتی فضولات انسانی و پساب‌ها در رودخانه‌ها طبق قانون جرم و تهدید علیه بهداشت عمومی است.

دادستان عمومی و انقلاب شیراز افزود: استفاده از پساب‌های فاضلاب در بخش کشاورزی و دامداری مصداق جرم و ریختن مواد مسموم کننده در رودخانه‌ها برای مصارف کشاورزی جرم است.

آسیابی گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده، در حال حاضر از ۵ مسیر فاضلاب وارد رودخانه چنارراهدار شیراز می‌شود که طبق قانون تشخیص این تهدید برعهده بهداشت و محیط زیست است.

وی افزود: شرکت آب و فاضلاب و شهردای به وظایف خود در مورد جمع آوری فاضلاب عمل نکرده اند و مقصر هستند.

دادستان عمومی و انقلاب شیراز گفت: شهرک صنعتی شیراز، پایگاه هوایی و فرودگاه شیراز هم با ریختن پساب‌های صنعتی به رودخانه چنارراهدار وضعیت را بدتر کرده اند.

آسیابی با بیان این که آب منطقه‌ای بستر رودخانه چنارراهدار را لایروبی نکرده است افزود: محیط زیست متولی اصلی حل مشکل تخلیه فاضلاب به رودخانه چنارراهدار شیراز است که باید با نظارت بر رخ داد‌ها، اعلام جرم کند و خواستار پیگیری دستگاه قضا شود.

دادستان عمومی و انقلاب شیراز گفت: دستگاه قضا قاطع با این موارد برخورد می کند و تشکیل پرونده قضایی می‌دهد.

اله بخش نظرپور مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شیراز هم در این بازدید گفت: همه خانه‌ها باید چاه فاضلاب داشته باشند و هیچ کس حق ندارد فاضلاب منزلش را در کوچه و خیابان رها کند.

نظرپور افزود: تصفیه خانه شماره ۲ شیراز که پیشرفته‌ترین تصفیه خانه کشور است با ظرفیت صدهزار متر مکعب تا دوماه آینده به بهره برداری می‌رسد که با افتتاح آن بخشی از مشکلات برطرف می‌شود.

وی گفت: شیراز به دو تصفیه خانه دیگر نیاز دارد که قصد داریم با فاینانس برای ساخت آن‌ها و انتخاب پیمانکار، امسال ساخته شوند.

احد فتوحی مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس گفت: به دلیل این که در شهرک‌ها ابتدا خانه ها و سپس صنایع ساخته می شود، نمی توان در ابتدا تصفیه خانه ایجاد کرد.

فتوحی گفت: تا کنون یک لیست از واحد‌های متخلف که فیلتر تصفیه پساب ندارند را به محیط زیست داده ایم، اما هیچ برخوردی نشده است.

فتوحی تصریح کرد: اینجانب هیچ توان قانونی برای جلوگیری واحد‌های متخلف را ندارم و در حال حاضر ۲ هزار و ۲۰۰ واحد فاضلاب و پسابشان را بدون تصفیه به رودخانه می‌ریزند.

دیدگاه